Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Artikkel
24 januar 2020 18:36
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

01 Moringen og Smola ved Havyard 1801 2020 TOAFjord 1 setter inn fem nye ferjer på Nordmøre. Her er «Smøla» og «Møringen» ved Havyard verft i januar 2020. (Foto: Tor Arne Aasen, Samferdselsfoto)

Som skrevet om tidligere, bygger Fjord1 hele fem nye ferjer til Nordmøre. De blir satt inn etter hvert som de blir ferdig i løpet første halvår 2020. Nye «Tustna» (80 biler) er på vei fra Cemre Shipard i Tyrkia. Søsterskipet «Grip», som også er bygd ved samme verftet, startet på hjemreisen fredag 24. januar. Ferjene vil sannsynligvis ankomme til Kristiansund i løpet av februar, litt avhengig av værforholdene under den lange overfarten. Etter en periode med opplæring og utprøving blir de satt inn på Seivika-Tømmervåg. Begge ferjene har en flott utsiktsalong med selvbetjent kiosk på den ene siden av bildekket.

Ved Havyard Verft i Leivik i Sogn bygges de tre andre ferjene, som er søsterskip. «Smøla» og «Møringen» settes inn på Edøya-Sandvika, mens «Stangvikfjord» skal til Kvanne-Røkkum. Alle har en kapasitet på 50 biler med utsiktsalong over bildekket og selvbetjent kiosk. De to ferjene i Smølaruten har en mer lukket baugport enn "Stangvikfjord", som skal trafikkere i smulere farvann.

Dette blir et etterlengtet løft for ferjetrafikken på Nordmørsfjordene, som de siste 40 årene kun har fått to nybygg, «Solskjel» i 1981 og «Edøyfjord» i 2012. Alle de fem nye ferjene har hybride fremdriftssystemer. Det vil si at de har elektrisk drift med lavutslipp dieselmotorer som backup.

Underfinansiering

Bygging av de etterlengtede nye ferjene samt innføring av nullutslipp elektrisk fremdrift, representerer store og nødvendige investeringer, som også omfatter ombygging av ferjekaiene og fremlegging av tilstrekkelig strømkapasitet. Disse kostnadene blir nå dyttet over på de reisende med tidenes største økning i ferjeprisene. Gjennom alle år har staten sørget for at det skal være en minimumspris for ferjeoverfarten, basert på rutens lengde. Langs kysten av Norge er det en stor verdiskaping som bidrar med vesentlige midler til statsbudsjettet, både innenfor olje/gass og det nye vekstområdet, Havrommet. Den store økningen i ferjetakstene, må være tidenes største «bompengeavgift» i Norge! Nå må regjeringen ta ansvar for å overføre nødvendige midler til fylkeskommunene for å dekke underfinansieringen av fylkesveiferjene.

02 Stangvikfjord ved Hayvard 1801 2020 TOA 02«Stangvikfjord» ved Havyard verft i januar 2020. (Foto: Tor Arne Aasen, Samferdselsfoto)

03 Tustna ved Cemre Shipyard«Tustna» ved overleveringen fra Cemre Shipyard i slutten av desember 2019. Søsterskipet «Grip» har nettopp blitt overlevert nå i januar 2020. (Bilde fra Cemre Shipyard)

04 Salong Tustna Cemre ShipyardDet blir lyse og trivelige salonger med fin utsikt og selvbetjent kiosk på alle ferjene. Her fra salongen på "Tustna". (Bilde fra Cemre Shipyard)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse