Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
14 november 2019 14:34
Del på Facebook
Det nye næringsområdet på Vikan, Smøla. Foto: Audun Dahl
Det nye næringsområdet på Vikan, Smøla. Foto: Audun Dahl
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Prosjekt «Smøla Havneutvikling Vikan»

Det legges til rette for fremtidig utvikling av havbruks- og fiskerinæringen i Smøla kommune og det satses stort på utvide næringsarealer tilknyttet Vikan Havneterminal.

Prosjektet «Smøla Havneutvikling Vikan», skal sprenge ut og planere omtrent 40 dekar tomt til industri og næring innen havbruk og fiskeri. Ytterligere areal blir tilrettelagt ved behov. Prosjektet er finansiert av midler fra Havbruksfondet.

Fase 1 av prosjektet vil være ferdig til sommeren 2020.

Vikan Havneterminal

Allerede 9. februar 2017, åpnet man offisielt Vikan Havneterminal, med 225 meter med kaifasiliteter og ro-ro-rampe på tverrenden. Kaia ble bygd i regi av Kristiansund og Nordmøre Havn IKS og Smøla Kommune, med en intensjon om å utvikle Vikan til hovedhavn for Smøla. Ved å legge til rette for en betydelig industriutvikling både ved styrking av eksisterende industri og ved å initiere nyetableringer i nærområdet for kaianlegget, kunne dette realiseres.

Vikan er den største av ni godkjente fiskerihavner i Smøla kommune, og er den eneste av disse som har gode nok havne- og innseilingsforhold for større fryse- og containerskip. I tillegg ligger den meget godt lokalisert i forhold til hovedleia nord/sør, noe som gir minimal deviasjon for fartøyer som har til hensikt å anløpe Smøla.

Status for utbyggingsprosjektet november 2019

Enorme mengder fjell sprenges, knuses og flyttes for å klargjøre havneområdet i Vikan.

Anleggsarbeidet utføres blant annet av Bjøringsøy Maskinpark, som også er i ferd med å planere et eget område ved riksvegkrysset tilknyttet området.

Den ene pukkhaugen er høgere enn Nelvikberget, sier en lattermild Ernst Olav Blakstad, som også har sendt oss noen bilder fra anleggsområdet.

Kart

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse