Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
22 juli 2019 21:22
Del på Facebook
Hurtigrutens ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen er et av de to skipene som skal reise til og fra Svalbard. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Hurtigrutens ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen er et av de to skipene som skal reise til og fra Svalbard. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter at næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) forrige uke godkjente at Hurtigruten får seile under NIS-flagg i sommer, sier KrF nå at de vil ta opp saken.

Sakens kjerne er to seilaser til Svalbard, der Hurtigruten får seile under NIS (norsk internasjonalt skipsregister). NIS har ikke krav om at mannskapet på skipene har norske lønns- og arbeidsvilkår, i motsetning til det ordinære norske skipsregisteret.

Skipene skal ikke legge til kai i utenlandske havner, men de får allikevel bruke internasjonale lønns- og arbeidsvilkår på deler av turen. Røe Isaksen sa forrige uke til FriFagbevegelse at rederiet betaler norske lønninger til mannskapet om bord når skipet seiler langs norskekysten. Sjøfartsdirektoratet har fastslått at et lignende seilas i fjor brøt med regelverket.

Hurtigruten skal ha hatt planer om å flagge ut seilasene, har flere kilder opplyst til FriFagbevegelse.

– Jeg liker det svært dårlig at et selskap som utfører oppdrag på vegne av den norske stat, bruker utflagging som et pressmiddel, sier stortingsrepresentant Steinar Reiten, som også er næringspolitisk talsmann for KrF, til nettstedet.

– Jeg kommer til å ta opp denne saken på vegne av KrF så man lander en langsiktig løsning som rederiet kan leve med, samtidig som vi sikrer arbeidsplassene og norske lønns- og arbeidsvilkår i den grad det er mulig, sier Reiten videre.

Hurtigruten har imidlertid ikke ønsket å svare på om de hadde planlagt utflagging.

Sjømannsforbundet og Norsk Sjøoffisersforbund har gått med på kompromisset, men Det norske maskinistforbund er ikke enige.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse