Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Artikkel
17 juli 2019 09:30
Del på Facebook
(Brosjyrebilde)
(Brosjyrebilde)
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 1966 ble Arendal Plastindustri etablert med en strategi på å bygge kvalitetsbåter med optimale sjøegenskaper for det Europeiske markedet. De tok derfor kontakt med båtkonstruktøren Jan Hermann Linge, som hadde blitt godt kjent for båtene han hadde designet til Fjord Plast. Tilfeldighetene gjorde at han hadde en ferdig tegnet båtmodell liggende. Denne var egentlig designet for Fjord Plast, men ledelsen der valgte å droppe denne. Dermed ble disse tegningen til Windy 22 DC. Dette ble en helt ny trendsetter i båtmarkedet og en helt ny båttype: Den moderne daycruiseren var født. Windy 22 DC satte også en helt ny standard for fart og komfortable sjøegenskaper med sin dype v-bunn. Dette ble starten på båteventyret for Windy Boats, som fortsatt er en av de ledende produsentene av daycruisere i Europa.

Windy 22 DC er i dag en klassiker i båtmarkedet. Den ble bygget helt opp til 2000-tallet i noen oppdaterte utgaver med nytt design av overbygg og innredning. Selve skroget fra 1966 var uforandret. Jan Hermann Linge regnet dette som det beste skroget han hadde konstruert. Brosjyrebildet viser den første utgaven med designet fra 1966.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse