Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
05 juli 2019 10:43
Del på Facebook
Hurtigrutens splitter nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen ankommer her Tromsø. På mandag kommer skipet til Kristiansund. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Hurtigrutens splitter nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen ankommer her Tromsø. På mandag kommer skipet til Kristiansund. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Verden første ekspedisjonsskip som kan seile helelektrisk på hybridteknologi kommer til Kristiansund mandag. Hurtigrutens banebrytende skip skal etter planen ligge ved Storkaia fra klokken 08.00 til 10.00 den 8. juli. 

Skipet ankommer Kristiansund med 267 passasjerer og et mannskap på 135.

– De to planlagte anløpene i juni ble kansellert grunnet forsinket levering fra verftet. Derfor er det ekstra gledelig at det tredje og siste anløpet går som planlagt, slik at vi får muligheten til å se «Roald Amundsen» i Kristiansund i sommer, sier markedsansvarlig Erika Indergaard i Kristiansund og Nordmøre Havn. 

MS «Roald Amundsen» er preget av banebrytende skandinavisk design og vil ifølge Hurtigruten sette en ny standard for innredning og gjesteopplevelser. Målet er å gjenskape atmosfæren fra epoken for de store oppdagelsesreisene innenfor en moderne ramme preget av kvalitet og komfort.

Skipet har store observasjonsplattformer på flere dekk, slik at gjestene kommer tettest mulig på naturen og dyrelivet. Videre har skipet tre restauranter med menyer som reflekterer råvarene og maten på reisemålene. Et eget bassengdekk inkluderer bassenger, boblebad og barer.

Bærekraft
MS «Roald Amundsen» er bygget med ny og miljøvennlig hybridteknologi. I kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering om bord, vil løsningene redusere drivstofforbruket med rundt 20 prosent sammenlignet med tilsvarende skip.

MS «Roald Amundsen» er 140 m lang, 23,6 m bred og 20 889 bruttotonn. Skipet har en passasjerkapasitet på 530 personer og et mannskap på 151.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse