Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Artikkel
18 juni 2019 08:30
Del på Facebook
Bilde fra Marine Konstruksjoner. Illustrasjon: Gunnar Flusund
Bilde fra Marine Konstruksjoner. Illustrasjon: Gunnar Flusund
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I siste halvdel av 1980-tallet ble det utviklet en avansert og fremtidsrettet hurtigbåt i Nordmørsregionen. Hovedaktørene bak det spenstige prosjektet var Marine Konstruksjoner i Kristiansund og Mjosundet Båtbyggeri i Aure. Også Oddstøl Elektronikk var involvert.

Hydrocat var en avansert hydrofoilkatamaran som, i motsetning til de vanlige katamaranbåtene, ville bli løftet helt ut av vannet og gli på foilene med svært liten motstand. Den ville gi samme fart med bare halve motorkraften i forhold til en katamaranbåt, og derfor gi en svært gunstig drivstofføkonomi. Det ble laget en småskala-modell, som ble testkjørt med gode resultater. Dessverre ble Hydrocat-prosjektet lansert like oppunder den store bankkrisen på slutten av 1980-tallet, hvor mangel på lånekapital satte en stopper for bygging av den spennende båten. Hydrocaten var en fremtidsrettet båttype.

Kanskje man kunne relansert dette båtprosjektet i våre dager med hydrogenmotorer for trafikk i hurtigbåtruten mellom Kristiansund og Trondheim?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse