Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
14 februar 2018 11:02
Del på Facebook
Veidirektør Terje Moe Gustavsen i Statens vegvesen presenterte onsdag handlingsprogrammet for 2018–2023. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Veidirektør Terje Moe Gustavsen i Statens vegvesen presenterte onsdag handlingsprogrammet for 2018–2023. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En rekke av Statens vegvesens prosjekter de nærmeste årene handler om å oppfylle ambisjonen om en ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim.

Det kommer fram i Statens vegvesens handlingsprogram for årene 2018 til 2023 og oversikten over prosjekter som også går forbi denne perioden. Planen ble lagt fram onsdag.

I løpet av de nærmeste fem årene vil fem E39-prosjekter etter planen bli åpnet. Det dreier seg om Eiganestunnelen i Rogaland og strekningene Svegatjørn – Rådal i Hordaland, Bjørset – Skei i Sogn og Fjordane og Betna – Vinjeøra – Stormyra og Lønset – Hjelset i Møre og Romsdal.

Samtidig vil flere prosjekter på den mye omtalte E39 pågå utover den nærmeste femårsperioden. Det dreier seg om tre strekninger i Rogaland, nemlig Ålgård – Hove, Smiene – Harestad og Rogfast, samt Garnerløkka - Kolsdalen i Vest-Agder.

Prosjektet E39 Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Når Rogfast er på plass, vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med om lag 40 minutter, ifølge Samferdselsdepartementet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøDet som vart sagt på eksportveikonferansen var ca ein milliard, etter hukommelsen.Ny fergeterminal med all infrastruktur vil koste minst det ...
Terje Sundsbø 46 minutter siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrOm trafikken er stabil, og behovet for å flytte fergeleiet ut fra sentrum av Molde har eksistert i flere 10-år, ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøTellepunktet står øst for krysset fra ferga. Viser ikkje fordeling på retning til og fra ferga.Trafikken er stabil.I Batnfjorden er ...
Terje Sundsbø 11 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrTrafikkaoset gjelder alle retninger, til/fra fergen, og øst/vest for fergeleiet. Trafikktallene har du da ikke hatt vansker med å finne ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøEg har etterlyst kva trafikkaos som fergene med ÅDT på 2350 skaper i det store bildet.Og trafikken si retning og ...
Terje Sundsbø 17 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrTror du man flytter fergeleiet ut fra sentrum av Molde for moro skyld? Merkostnaden for de fergereisende blir minimal i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse