Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
08 januar 2018 12:28
Del på Facebook
Ferjesambandet Edøya – Sandvika er en del av Nordmørspakken. Foto: Kai Bedringås, Møre og Romsdal fylkeskommune.
Ferjesambandet Edøya – Sandvika er en del av Nordmørspakken. Foto: Kai Bedringås, Møre og Romsdal fylkeskommune.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal fylkeskommune har tildelt kontrakten for fergesambandene Edøya – Sandvika, Arasvika – Hennset, Seivika – Tømmervåg og Kvanne – Røkkum til Fjord1 AS.

Kontrakten innebærer en omfattende reduksjon av CO2-utslipp, bruk av fossilt drivstoff og samlet sett lavere energibruk.

Rutetilbudet blir forbedret med blant annet krav om to ferger på Edøya-Sandvika, i tillegg til at det blir flere avganger i helgene på Seivika-Tømmervåg utover dagens nivå.

Reduksjon av utslipp
Det vil bli brukt fem plug-in elektriske ferger med en høy hybridiseringsgrad. Med miljøfergene blir CO2-utsleppine redusert fra omtrent 9 450 tonn årlig, til om lag 2 312 tonn årlig. Dette er en reduksjon på over 75 prosent av slike utslipp.

Kontrakten starter opp i 2020
Den nye kontrakten startar opp 1. januar 2020. Rederiet kan bruke overgangsmateriell det første året av kontrakten på Seivika-Tømmervåg og Edøya-Sandvika, mens kaianleggene blir opprustet. Fjord1 AS har tilbudt den laveste prisen og har full uttelling på miljøpoeng.

God konkurranse
- Det har vært god konkurranse om oppdraget og vi er glad for den store reduksjonen av miljøutslipp som vi vil oppnå på fergene på Nordmøre. Selv med god konkurranse om kontrakten, øker utgiftene til fylkeskommunen siden det er satt krav til miljø og at tilbudet er kraftig forbedret, sier samferdselssjef Arild Fuglseth.

Kontraktsummen er 1,884 milliarder kroner. Fylkeskommunen vil også få en betydelig kostnad i forhold til oppgradering av fergekaiene.

Karensperioden for tildelingen varer fram til 19. januar.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 3 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 15 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse