Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
27 oktober 2017 14:42
Del på Facebook
Ytter-Flatset var et sentralt trafikk-knutepunkt på Frei med skysstasjon på 1800-tallet og buss-stopp etter opprettelsen av Frei Billag i 1934. Fra venstre: Toralf Saltkjelvik, Kåre G. Williamsen, Terje Holm, Sølvi Wiik, Sigmund Bjerkestrand, Gjøran Storsæther og Hans E. Ohrstrand. Liv Johansen er også med i redaksjonskomiteen til Freiøya Historielag.
Ytter-Flatset var et sentralt trafikk-knutepunkt på Frei med skysstasjon på 1800-tallet og buss-stopp etter opprettelsen av Frei Billag i 1934. Fra venstre: Toralf Saltkjelvik, Kåre G. Williamsen, Terje Holm, Sølvi Wiik, Sigmund Bjerkestrand, Gjøran Storsæther og Hans E. Ohrstrand. Liv Johansen er også med i redaksjonskomiteen til Freiøya Historielag.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ny årbok fra Freiøya Historielag med historien til Kristiansund Frei Billag

Tradisjonen tro, når høsten kommer, presenterer Freiøya Historielag sin årbok. Årets utgave, som er den 10. i rekken, er utvidet til 96 sider. Her kan du lese om Kristiansund Frei Billags historie helt fra begynnelsen i 1934, da Johan Dragset og Nils Kleivmyr startet Frei Billag og overtok konsesjonen for rutekjøring på Frei fra samferdselspioneren Nicolay Junge. I 1939 ble selskapet omgjort til Kristiansund Frei Billag, som etablerte nye ruter til byen over Omsundbrua, da den ble tatt i bruk våren 1940. Artikkelen er krydret med mange sjeldne bilder. Når vi først er inne på samferdsel, er det også en artikkel om «Dagbok for Bolgen skysstasjon» fra 1820-1920. Den gang gikk transporten med hest og skyssvogn over Frei mot steinvoren i Bolga. Herfra var det båtskyss til Kristiansund sentrum. Gjennom artikkelen får vi også en nærmere omtale av noen den tids kjente personer som reiste med skysstransporten.

Det er også en interessant artikkel om «Folket på Rastarbo gjennom 100 år» med familiene Grimsmo og Sager. Olaf Kristen Grimsmo, som er en av kildene, har lånt ut mange gode bilder fra 1930-tallet. Ellers forteller Margrethe Schjølset om livet på Amundøya og Flatsetsundet fra oppveksten på 1920-tallet og videre utover. Bernhard Lillevik beretter om familiens butikkdrift i Møst fra starten i 1921 frem til 1990-tallet.
Har du hørt om Blomstua? Det var faktisk det første forsamlingshuset på nordsia av Freiøya. Her er det et sjeldent bilde av bygget med omgivelser fra 1963, samt et bilde av den tids lokale «Beatles-stjerner», The Popstars, som brukte lokalet til øving i perioden 1964-1966

K. Kleven Transport er et kjent firma på Frei, som fortsatt er en aktiv aktør innen transportnæringen. Her presenteres hele historien til firmaet fra 1946 sammen med mange gamle bilder. Kronullfabrikken på Rensvikholmen har også fått sin historie i årboken. Stålullsåpen Svint har vært et eget varemerke siden 1939. I 1961 overtok fabrikken, som var en del av Goma Fabrikker, senere Ello Lilleborg konsernet, lokalene på Rensvik og drev med god lønnsomhet frem til de dessverre måtte stenge dørene i 2016.

Årboken har videre artikler om Ingebrigt Løkke, kopping og årelating som helbredelse i gamle dager, bautasteinene over Egil Ullserk, Forhandlingsprotokoll for Frei kommune 1860-1890, folkeminnesamleren Edvard Langset, sommerferie i Flatsetsundet og stedsnavn på Frei.

Årboken er i salg hos Coop Prix Storbakken, Ark bokhandel i Kristiansund, begge Bunnprisbutikkene på Frei samt Felleskjøpet. IDesign Industrikopi har tatt hånd om design og produksjon.

02 Frei BillagKristiansund Frei Billags godsrutebuss i ruten Kristiansund-Åndalsnes, Scania-Vabis L75-54 1959-modell, hadde 6 passasjerplasser. Her kjører den i land fra «Gisle» ved Kvitnes ferjekai først på 1960-tallet.

03 Lillevik handel interor 1960 talletAnne Marie Flatøy og Ildrid Lillevik bak disken i «nybutikken» på Møst midt på 1960-tallet

04 Seiltur med mor sept 1936Olaf Kristen Grimsmo på seiltur med mor i 1936. Familien hadde landstedet «Rastarbo» på Frei.

05 Kleven transport Peder Kleven ca 1977 MercedesPeder Kleven foran Mercedesen i 1977. K. Kleven Transport startet sin virksomhet i 1946.

06 SVINT Lilleborg magasinGunnar Ulvund og Bjarnhild Johansen på forsiden av bedriftsmagasinet for Lilleborg. Fra 1961 til 2016 ble de kjente SVINT stålullproduktene produsert på Rensvikholmen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 22 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse