Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
06 juli 2017 13:31
Del på Facebook
CEO Klaus Hoseth i Stranda Prolog regner med å levere 24 HeliX-tanker i 2017 – et rekordhøyt tall. Tankene på bildet skal til Lerøy Midts nye fabrikk på Jøsnøya.
CEO Klaus Hoseth i Stranda Prolog regner med å levere 24 HeliX-tanker i 2017 – et rekordhøyt tall. Tankene på bildet skal til Lerøy Midts nye fabrikk på Jøsnøya.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Leverer én HeliX annenhver uke

Etterspørselen etter HeliX-tankene til Stranda Prolog i Kristiansund har aldri vært større.

Bedriften forventer å levere 24 HeliX-tanker i år. Ni av dem skal til Island.

– Det betyr én ny HeliX-tank annenhver arbeidsuke i hele 2017. Det er definitivt all-time-high både når det gjelder antall og omsetning, sier Klaus Hoseth, CEO i Stranda Prolog.

– Med slik etterspørsel trekkes flere konkurrenter inn på banen, men vi tror konkurranse gir bedre grunnlag for innovasjon. Vi har derfor mange forsknings- og innovasjonsprosjekter på gang. Det største er vårt industri 4.0-prosjekt Opti-HeliX, hvor vi skal digitalisere kjøleprosessen, sier Hoseth

Den største enkeltleveransen i 2017 er til Lerøy Midt sin nye fabrikk på Jøsnøya i Hitra. Fremdeles er det tanker til lakseslakterier som utgjør det største volumet, men Stranda Prologs skruetanker finner veien inn i stadig nye markedssegmenter, som fiskebåter og kvitfiskanlegg på land.

Kjøling om bord

Bedriften skal levere seks skruetanker til kystflåten i 2017. Én tank er spesiallaget for utbløding av kongekrabbe. Kystflåten har et økende fokus på kjøling og kvalitet i ferskleveranser. Spesialtilpassede HeliX-tanker sørger for rask nedkjøling straks fisken kommer om bord og kontrollert utblødning med først inn, først ut.

Resultatet er lengre holdbarhet, bedre filetutbytte og et bedre sluttprodukt.

– Vi ser et stort potensiale i å være med å heve kvaliteten på fersk norsk sjømat. Norge har ligget etter for eksempel Island når det gjelder kvalitetetsfokus, sier prosjektutvikler Sture Utheim i Stranda Prolog.

– Vi har utviklet HeliX-tanker for laksenæringa i 20 år. Den kunnskapen det har gitt oss bruker vi nå for å utvikle produkter til fiskeflåten. Samtidig ser vi at arbeidet med fiskeflåten tilfører oss ny kunnskap som vi tar med oss tilbake til laksenæringa. Et eksempel er superkjøling. I kvitfisk er det stor prispremie for kvalitet. Det driver utviklingen, sier Klaus Hoseth

Til Island

Stranda Prolog skal levere kjøletanker til tre fabrikktrålere i det islandske fiskekonsernet Samherji. Leveransen omfatter ni HeliX-tanker og er en av de største enkeltavtalene Stranda Prolog noen gang har inngått.

– Samherji er en ledende kvalitetsleverandør som har hånd om fisken hele veien fra sjø til butikkhylle. De har utviklet arbeidsmetoder som ivaretar kvalitet og har et veldig tydelig kvalitetsfokus. Island har sterke teknologileverandører. At vi vinner denne kontrakten viser at vi er konkurransedyktige og har en attraktiv teknologi, sier Klaus Hoseth.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse