Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
06 april 2017 16:00
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

hasselo jorn arve statens vegvesenProsjektleder i Statens vegvesen for Halsafjordsambandet og Hafast, Jørn Arve Hasselø, utfører forberedende undersøkelser for bygging av bruer over Halsafjorden, Sulafjorden og Vartdalsfjorden som en del av planleggingen av ferjefri E39. Dette er teknisk krevende arbeid, og helt unikt i internasjonal sammenheng.

VEGNETT.NO: Se hvordan kristiansunderen og prosjektleder Jørn Arve Hasselø i Statens Vegvesen region midt, kan brøyte teknisk vei i vann når de skal krysse Sulafjorden og Halsafjorden langs E39.

Det er teknisk krevende når Statens vegvesen skal velge hvordan de skal krysse Sulafjorden og Halsafjorden langs E39. Dette er dype fjorder mellom høye fjell. Dønninger fra Atlanterhavet, vind og vær, dypder, lengder og høyder setter vegingeniørene på prøve.

Må tallfeste naturlaster både over og under vann

For å vite hvor, og ikke minst hvordan man skal krysse disse fjordene må vi ha oversikt over blant annet vindforhold, strøm, bølger, saltinnhold, nedbør, luftfuktighet og lufttemperatur. Kort sagt, vi må beskrive naturlastklimaet til alle brustedene. Det sier Jørn Arve Hasselø i Statens vegvesen som er prosjektleder for disse fjordkryssingene.

Internasjonalt unikt

Data fra bølgemålere og vindmålermaster er helt avgjørende for å velge riktig konsept for fjordkryssingene. I tillegg vil computermodellene som lages av værfenomenene på sikt gi oss mer nøyaktige værmeldinger og forståelse av økosystemene i fjordene.

Arbeidet er teknisk krevende og internasjonalt helt unikt. Det er utrolig spennende å få være med på dette arbeidet, og vi må hele tida være på jakt etter å finne ut mer om det vi ikke vet, sier Hasselø.

Arbeidet gjøres i samarbeid med Fugro Oceanor, Kjeller Vindteknikk og Meteorologisk Institutt.

Se hvordan Statens vegvesen jobber for å finne ut hvor og hvordan de kan krysse fjorder langs E39

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse