Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Artikkel
04 april 2017 09:50
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det jobbes iherdig med Skonnert Ideal, selv om det kanskje for tiden ikke synes utvendig. Fra årsskiftet har arbeidsinnsatsen foregått innvendig med legging av røranlegg, elektriske installasjoner, sentralvarmeanlegg samt rominndeling. Motor ble satt inn før sjøsettingen 31. mai 2016. Etterpå har det kommet på plass tanker, styremaskin og generator. Utvendig har mastene kommet på plass sammen med detaljer på dekk. Ved Elmarin sitt anlegg på Innlandet jobbes det for tiden med å få ferdig toppmastene. Disse blir montert slik at de kan senkes for passasje gjennom bruer. Utover våren vil det forgå arbeid med riggen.

Et eventyr tar form

Skonnert Ideal bygges etter tegninger fra Skaaluren Skibsbyggeri i Rosendal fra tidlig på 1900-tallet. Det er egentlig et eventyr som tar form ved kaia i Vågen i Kristiansund. Her har et stort antall besøkende kunnet være med å se på byggingen av en skonnert helt fra kjølen ble strekt. Bak prosjektet står idealistene Kari Moe Sundli og Rune M. Torgeirson. Med en imponerende stor egeninnsats og god støtte fra næringsliv, organisasjoner og mange gode medhjelpere, vil etter hvert Skonnert Ideal kunne komme under seil som en stolt representant for de historiske skutene fra klippfiskepoken i Kristiansund. Skonnertens bruksområder vil være skoleseilas, maritim leirskole, opplevelsesturer, sosialpedagogisk virksomhet, charterturer m.m.

Lærlingeplass

Gjennom to år har Skonnert Ideal vært lærlingeplass for Tommy Søvik fra Tustna. Ikke mange lærlinger får være med på et så spennende prosjekt. I mars 2017 fikk han godkjent sin svenneprøve. Neste år, når skonnerten er ferdig sertifisert, legges det til rette for nye maritime lærlinger som ønsker praksis frem til fagbrev som matros.



Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse