Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 mars 2024 19:49
Del på Facebook
Hurtigruten gikk med solid underskudd i 2023. På bildet ses hurtigruten Polarlys på Moldefjorden. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Hurtigruten gikk med solid underskudd i 2023. På bildet ses hurtigruten Polarlys på Moldefjorden. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Hurtigruten tapte 243,3 millioner euro i 2023, tilsvarende 2,7 milliarder kroner. I fjerde kvartal alene tapte de 97 millioner euro.

Det skriver selskapet i en børsmelding fredag.

Annonse
Annonse

Et tap på 97 millioner euro i fjerde kvartal tilsvarer rundt 1,25 milliarder kroner.

I hele 2023 omsatte selskapet for 7,5 milliarder kroner, en økning på 14 prosent sammenlignet med året før, skriver Dagens Næringsliv.

Frykter den generelle inflasjonen

I rapporten skriver administrerende direktør Daniel Skjeldam at inntjeningen har vært svakere på grunn flere ting, skriver E24.

Han viser til høye engangskostnader, utfordringer knyttet til skipet Maud som ble utsatt for kraftig uvær og høyere kostnader generelt på grunn av inflasjon.

Selskapet frykter at den generelle inflasjonen i samfunnet kan føre til mindre reising og lavere etterspørsel.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Nedgang for Expeditions

I september i fjor ble det kjent at Hurtigruten Expeditions, som står for rederiets ekspedisjonscruise, endret navn til HX. Samtidig ble Hurtigruten Norway, som står for rederiets rutetrafikk, forkortet til Hurtigruten, skrev E24.

Ifølge Finansavisen tapte Hurtigruten store summer på cruise-virksomheten. I fjerde kvartal 2023 omsatte Hurtigruten og HX Hurtigruten Expeditions for henholdsvis 74 og 68 millioner euro.

EBITDA-marginen for de to segmentene var dog henholdsvis på minus 9,7 prosent og minus 37,5 prosent.

Økning i forhåndsbestillinger

I meldingen skriver selskapet at de har forhåndsbestillinger for 2024 på 461 millioner euro, som tilsvarer 7 milliarder kroner.

Det er en økning på seks prosent sammenlignet med året før.

Forhåndsbestillingene for neste år viser en økning på 9 prosent i gjennomsnittlige bestillinger de siste 90 dagene sammenlignet med samme tid året før, ifølge Finansavisen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse