Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
26 september 2022 09:40
Del på Facebook
Ytre Nordmøre: Egil Halås, prosjektleiar i Mesta (til venstre) saman med byggeleiar Tor Håkon Taraldsen i Møre og Romsdal fylkeskommune og Kjell Inge Hatle, anleggsleiar i Mesta. Foto: MR Fylke
Ytre Nordmøre: Egil Halås, prosjektleiar i Mesta (til venstre) saman med byggeleiar Tor Håkon Taraldsen i Møre og Romsdal fylkeskommune og Kjell Inge Hatle, anleggsleiar i Mesta. Foto: MR Fylke
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mesta og Veidekke skal de neste fem årene drifte og vedlikeholde fylkesveiene på Nordmøre. Kontraktene har en verdi på tilsammen 638 millioner kroner.

Med de inngåtte kontraktene skal innbyggere og næringsliv oppleve forutsigbare- og fremkommelige fylkesveier på Nordmøre.

De to anbudkonkurransene ble utlyst tidligere i år. Kontraktene omhandler en rekke prosesser / virksomhetsområder: Tunneler, vedlikehold av drens- og avløpanlegg, veidekker, renhold og grønt, bro og kai, vinterdrift, styring og administrasjon.

Mesta på ytre – og Veidekke på indre Nordmøre

Etter anbudskonkurransene er kontraktene tildelt:

  • Ytre Nordmøre: Mesta skal fra 1. september 2022 og i fem år drifte og vedlikeholde alle fylkesveiene i området; 479 kilometer vei og 13 kilometer gang- og sykkelvei. Prisen på kontrakten er 352 millioner kroner.
  • Indre Nordmøre: Veidekke skal fra 1. september 2022 og i fem år drifte og vedlikeholde alle fylkesveiene i området; 444 kilometer fylkesvei og 12 kilometer gang- og sykkelvei. Prisen på kontrakten er 286 millioner kroner.

- Det er utarbeidet samarbeidskontrakter mellom Møre og Romsdal fylkeskommune som byggherre og entreprenørene. Vi har gjennomført gode samhandlingsmøter før oppstart, og disse er utgangspunkt for et godt samarbeid videre, sier samferdseldirektør, Arild Fuglseth.

Økt fokus på miljøkrav

Møre og Romsdal fylkeskommune har som ambisjon å være miljøfylke nummer en, og i anbudkonkurransene for de to driftskontraktene er det et økt fokus på miljøkrav:

  • Rapportering på klimagassutslipp
  • Utslippskrav for kjøretøy
  • Euroklasse 6 krav for anleggsmaskiner i vinterdrift
  • Ved kantslått skal det tas hensyn til pollinerende insekter, truede arter og tilliggende matjord
  • Enkelte brøytestrekninger med egne krav til kjøretøy
  • Mindre saltforbruk ved bruk av nyere metoder

Belønningsordning for innovasjon

I de nye driftskontraktene er det også gjort andre forbedringer.  For flere av kontraktens prosesser er oppgjørsformen endret fra store samleposter til mengdebasert oppgjør. Det er også innført en belønningsordning for innovasjon og ny teknologi i kontraktperioden.

Om Mesta

Mesta bygger-, vedlikeholder og utvikler norsk infrastruktur på oppdrag fra offentlige og private kunder.
Selskapet har over 1.700 ansatte og omsetter for over 5 milliarder kroner årlig. Mesta er eid av den norske stat, ved Nærings- og fiskeridepartementet.

Om Veidekke

Veidekke er blant de største entreprenørene i Skandinavia, med 7.800 ansatte.
Konsernet har hovedkontor i Oslo og har i tillegg til Norge virksomhet i Sverige og Danmark.
Veidekke omsatte for 37,5 milliarder kroner i 2021. Området Infrastruktur Norge, som drift- og vedlikehold av veier i Norge ligger under, omsatte for 9,1 milliarder kroner.
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse