Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
05 mai 2022 16:28
Del på Facebook
Ett av ekspedisjonsskipene til  National Geographic, National Geographic Resolution ligger til kai i Longyearbyen på Svalbard. I år anløper ingen av disse Smøla. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Ett av ekspedisjonsskipene til  National Geographic, National Geographic Resolution ligger til kai i Longyearbyen på Svalbard. I år anløper ingen av disse Smøla. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I år blir det dessverre ingen cruisebåtanløp på Smøla. Det melder primus motor Sindre Holberg, som i en årrekke har fått ekspedisjonssskip fra National Geographic til å anløpe Smøla og Dyrnesvågen.

«National Geographic Explorer» og »National Geographic Orion» fra Lindblad Expeditions besøkte Smøla i 2017. I 2020 anløp «National Geographic Endurance» til Smøla.

Annonse
Annonse

– Dessverre må jeg informere om at årets cruiseanløp til Smøla er kansellert, på kort varsel. Dette som en følge av nytolkning av regelverk, som fører til at myndigheter og havn krever at Brattværet/Dyrnes skal være godkjent etter internasjonalt terror- og sikringsregelverk for at gjestene skal få gå på land, kjent som ISPS-koden, skriver Sindre Holberg på Facebook.

– Nærmeste godkjente ISPS-terminal for passasjerskip er i Kristiansund og en godkjenningsprosess tar flere måneder og det umuliggjør både å flytte eller gjennomføre årets anløp. Dette er synd og skjer etter en plutselig nytolkning av regelverket, som gjør at Brattværet skal sikres etter samme regelverk som større havner som Kristiansund eller Rotterdam for den saks skyld. Lindblad har signalisert at de vil komme tilbake om mulig og også andre rederier, så jeg håper å få til en ordning til neste år, sier Holberg videre.

– Krisiansund og Nordmøre Havn ønsker ikke ta kostnad med godkjenning her ute, så første steg er å finne midler til et slikt prosjekt. Vi får se, avslutter Sindre Holberg.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse