Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
06 april 2022 14:30
Del på Facebook
Njord A med Skandi Hera godt skjult bak plattformen. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
Njord A med Skandi Hera godt skjult bak plattformen. Foto: Steinar Melby, KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Njord-feltet er bygd ut med en flytende stålplattform, Njord A, som har et integrert dekk med bore- og prosesseringsanlegg og boligkvarter. I perioden 2016–2022 har feltet vært stengt ned mens plattformen Njord A og lagerskipet Njord B gjennomgår en omfattende oppgradering.

Njord A er klar for å settes ut på feltet og er mildlertidig parkert på Talgsjøen i påvente av bedre vær. Plattformen kom inn søndag den 3.april 2022.

Sammen med flyteplattformen ligger offshorefartøyene Magne Viking, Skandi Vega, Siem Opal og godt skjult bak plattformen, Skandi Hera

Njord-feltet var i produksjon fra 1997 og fram til 2016. I perioden 2016 til 2022 gjennomgår plattformen og lagerskipet en omfattende ombygging for å klargjøres for drift fram til 2040. Som en del av dette oppgraderingsprosjektet blir også plattformen klargjort for oppkobling av Bauge og Fenja feltene.

1T5A4541 PanoNjord A på Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

1T5A4549Magne Viking på Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

1T5A4550Skandi Vega på Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

1T5A4551Siem Opal på Talgsjøen mellom Kristiansund og Tustna, Aure. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

Fakta om Njordfeltet

njord landscapeNjordfeltet 130 km vest for Kristiansund. Illustrasjon: Equinor

  • Beliggenhet: Blokk 6407/7 og 6407/10, om lag 130 km nordvest for Kristiansund og 30 km vest for Draugen-feltet
  • Oppstart: 30. september 1997
  • Produksjon: Olje og gass
Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse