Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Artikkel
13 juni 2020 11:00
Del på Facebook
Chrysler 105 og 35 HK fra 1967. Stilrene og gode motorer. Foto: Brosjyrebilder
Chrysler 105 og 35 HK fra 1967. Stilrene og gode motorer. Foto: Brosjyrebilder
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Chrysler er mest kjent for sine biler, men de leverte også marinemotorer fra 1926.

I 1965 kjøpte de West Bend utenbordsmotorfabrikk for å utvide spekteret med båtmotorer. Dette var en satsing inn mot den stadig økende fritidsbåtflåten av plastbåter med utenbordsmotorer. Fra 1966 skiftet West Bend motorene navn til Chrylser og ble gradvis skiftet ut med nye konstruksjoner. Disse ble godt mottatt i markedet og styrket sin posisjon som solide motorer med gode ytelser gjennom mange seire i båtrace. Designerne gav også motorene et karismatisk design.

Chrysler utenbordsmotorer fikk en god posisjon i markedet helt frem til bilkonsernet fikk økonomiske problemer i 1983. De valgte derfor å selge utenbordsmotordivisjonen til Bayliner, som hadde blitt en stor båtprodusent i USA. Motorene skiftet da navn til Force og ble solgt i pakkeløsninger med båtene frem til Brunswick Corporation tok over Bayliner i 1986 og utrustet båtene med sitt eget motormerke, Mercury.

Fredrik Aandahl var lokal forhandler av West Bend og Chrysler på 1950-, 1960- og 1970-tallet. Han hadde utsalg i underetasjen i bygget sitt i Storgata, der hvor det i dag er en bratt bakke ned mot inngangen til Alti Storkaia. Fredrik Aandahl var gjennom mange år et anerkjent forhandler av forskjellige marinemotorer og annet maritimt utstyr.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse