Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Artikkel
06 juni 2020 11:00
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skibsplast 500 HT, lansert i 1984,  ble en populær modell. (Brosjyrebilde)Skibsplast 500 HT, lansert i 1984, ble en populær modell. (Brosjyrebilde)

Båtmarkedet har tatt seg opp i år, hvor det oppfordres til Norgesferie. Blant de brukte båtene finnes det mange attraktive Skipsplast-modeller.

Skibsplast har vært en av de sentrale produsentene av fritidsbåter i Norge. Bedriften ble startet i 1957 da Roar Skibsrud så et marked for utvikling og produksjon av fritidsbåter i glassfiberarmert plast for påhengsmotorer. Det ble inngangsporten for vanlige familier å kunne skaffe seg en hyttebåt. Gjennom mer enn 50 år har Skibsplast levert mange populære modeller, de aller fleste designet og utviklet av Roar Skibsrud. Han bygde også formene til disse båtene.

Skibsplast lyktes med å finne sin egen stil og design. Båtene kjennetegnes med flotte, tidløse linjer, en praktisk, familievennlig innredning og gode sjøegenskaper. Skipslastskrogene hadde en skarpere baugprofil med en mer moderat V-bunn ved akterenden. Det gav en god drivstofføkonomi med en myk gange ved marsjfarter på 18-25 knop og en god stabilitet ved stilleligge.

Skibsplast 490 med vindskjerm (VS) fra slutten av 1980-tallet. (Brosjyrebilde)Skibsplast 490 med vindskjerm (VS) fra slutten av 1980-tallet. (Brosjyrebilde)

Skipsplast 490 VS og 490 HT ble lansert i 1982. Hardtop-versjonen ble en av de mest solgte modellene. Den ble produsert i nesten 20 år.  Roar Skibsrud helt til høyre på bildet. (Brosjyrebilde)Skipsplast 490 VS og 490 HT ble lansert i 1982. Hardtop-versjonen ble en av de mest solgte modellene. Den ble produsert i nesten 20 år.  Roar Skibsrud helt til høyre på bildet. (Brosjyrebilde)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse