Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Artikkel
20 april 2020 17:57
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

(Foto: Terje Holm)Historisk ferje i historiske omgivelser. «Hardingen» i Nordsundet i Kristiansund mandag 20. april 2020. (Foto: Terje Holm)

Sent på lørdag kveld 18. april kom den historiske ferja «Hardingen» til Kristiansund. Den blir regnet som en av Norges fineste ferjer gjennom tidene. «Hardingen» tilhørte Hardanger Sunnhordalandske Dampskipsselskap (HSD) og ble bygd for selskapets mest trafikkerte samband, Kvanndal-Kinsarvik-Utne. Her var det stor turisttrafikk i sommerhalvåret. Derfor hadde HSD-ferjene store utsiktssalonger over bildekket. «Hardingen» ble kontrahert ved Ankerløkken Verft A/S høsten 1964. Den 25. mai 1966 ble ferja overlevert til HSD i Bergen. Med en kapasitet på 45 biler, var dette en stor ferje på denne tiden. HSD bygde en serie ferjer fra 1957 til 1968 som har blitt omtalt som «Dei fine ferjene» på grunn av sin flotte linjeføring. Disse var bygd i en tid hvor rederiene selv kunne bestemme utformingen av ferjene. «Hardingen» var selve flaggskipet og blir regnet som den flotteste av alle.

02 Flaggskipet Hardingen overlevert 2505 1966Flaggskipet «Hardingen» ble overlevert til HSD i mai 1966. (Bilde fra HSD sin jubileumsbok)

I 1992 ble «Hardingen» solgt til Italia. I 2015 ble den kjøpte tilbake til Norge av turistselskapet Fjord2, som ønsket å videreføre den historiske ferjeruten fra Kaupanger over Nærøyfjorden til Gudvangen. «Hardingen» ble malt tilbake til sine gamle farger og fikk sitt gamle navn med samme bokstaver som i 1966. Ellers var mesteparten av ferja med innredning og motorer beholdt i sin originale stand gjennom alle disse årene. Fra 2016 til 2019 har «Hardingen» vært flaggskipet i denne flotte turistruten på Nærøyfjorden. I 2018 ble Fjord2 oppkjøpt av Fjord1. Med bl.a. krav til nullutslippsferje på denne verdensarvfjorden, ble «Hardingen» lagt ut for salg. Den har nå blitt kjøp av Vestlandske Trafikk A/S med eiere i Kristiansund. Med sin plass i ferjehistorien i Norge, har «Hardingen» vernestatus fra Riksantikvaren.

03 Hardingen salong 2016Ferja er bevart slik den var i 1966. Her et bilde fra den store utsiktsalongen i 2016. (Bilde fra Fjordfaehren)

04 Hardingen i Kinsarvik i 1966«Hardingen» i rutefart ved turistknutepunktet Kinsarvik i Hardanger i 1966. (Postkortbilde)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Jorn. · 3 år siden
    Husker denne med vemod og svært gode minner fra Vestlandet/Hordaland og fjordene der. Som unggutt på syttitallet. Når vi på familiebiltur, noe trette og pregede endelig ankom fergeleiet, så at det var prangende 'Hardingen', eller 'Vøringen' - ja da steg både glede og forventning .. De fremsto med imponerende størrelse og komfort, for oss småbarn da. Og uroen forsvant da disse indikerte trygg sjøreise. Riktig som artikkelforfatteren skriver, at dette var bra store og grasiøse ferger. Noe rederiet følgelig har skjønt, med tanke på den krevende overfarten over Korsfjorden og Bjørnefjorden, sør for Bergen mot Stord, Tysnes og Hardanger. Som å komme inn i en amerikadamper. Husker enda etter 50 år, den besnærende, gode salongduften av nytrukket kvalitetskaffe, fløte/sukker blandet med svak essens av mildt tobakk. Behagelig teak møbler, sjarmerende lærsofaer/salongstil, og klirrende, fine HSD-kaffeservice .. Profesjonelle, sikre, norske sjøfolk. Rett og slett - Trygghet og kvalitet. Det, var tider ...

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse