Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 desember 2019 09:07
Del på Facebook
SAS vurderer å bestille nye fly til et nytt selskap med en ny pilotavtale. Pilotforeningene i Danmark, Sverige og Norge reagerer. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
SAS vurderer å bestille nye fly til et nytt selskap med en ny pilotavtale. Pilotforeningene i Danmark, Sverige og Norge reagerer. Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SAS vurderer om en ny flytype med færre seter kan brukes i der dagens fly er for store. Pilotene vil motsette seg planene om et nytt selskap med ny pilotavtale

En framtidig bestilling kan gjelde 20 til 30 nye jetfly med 120–150 seter hver. Planen er at disse skal brukes det SAS' Airbus A320 med 180 seter blir for store, skriver Dagens Næringsliv.

Behovet har oppstått fordi flyselskapet kvitter seg med fly av typen Boeing 737 i årene som kommer.

Ledelsen i SAS vil innlemme de nye flyene i det de kaller en «selvstendig enhet», et eget flyselskap. Det er ikke kjent om selskapet skal eies av SAS eller om flyene leies inn av andre.

Det som ifølge DN er klart, et at SAS-sjef Rickard Gustafson mener den nye flytypen også må knyttes til helt nye og rimeligere kollektivavtaler med piloter og kabinpersonale.

Pilotforeningene reagerer sterkt på signalene fra toppledelsen. Christian Laulund er leder i SAS Pilot Group, en sammenslutning av de fire pilotforeningene i SAS i Danmark, Sverige og Norge. Han sier pilotene ikke kjenner detaljene i planene om et nytt flyselskap. De vil likevel motsette seg en plan der jobbene til dagens SAS-piloter blir overført til andre ansatte.

Gustavson avviser at SAS med planene går til angrep på pilotene.

– Vi skal fortsette å utvikle virksomheten med fly og besetning i Skandinavia, og på en måte som betyr at vi kan utvikle kjernevirksomheten i SAS, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDet er nå dette som er nedfelt i Statsbudsjettet for 2023, og som konsulentselskap har gått gjennom vilkåra på.KS2 viser ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrEn garantiordning for inntil 50% er ikke det stortingsvedtaket ba om – at staten skal ta over hele garantiansvaret for ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøEg har lest meg opp og kan informere om at der er opna for garantiordning for nye riksvegårosjekt over 1 ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrJeg er klar over at anmodningsvedtaket ennå ikke er gjennomført. Tror du Møreaksen blir bygd før?KS2-analysen for Møreaksen gjelder for ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøVi får vente og sjå. Regjeringa har ikkje konkludert.Rogfast har ein bompengeandel på nesten 80 prosent,  mot Møreaksen på 20 ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrStortinget har gjort anmodningsvedtak at staten skal overta garantiansvaret for bompengeandelen ved riksveier. Dette utarbeides nå. Tror du ikke det ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse