Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
18 februar 2019 10:52
Del på Facebook
Mottak og sortering av brev opp til to kilo på Postens Østlandsterminal på Lørenskog. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Mottak og sortering av brev opp til to kilo på Postens Østlandsterminal på Lørenskog. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det offentlige kuttet antallet sendte brev med 24 prosent i fjor. I bank- og finansnæringen var nedgangen i antall brev på 17 prosent.

Postens rapport for fjerde kvartal viser at det totale volumet adresserte brev falt med 12,9 prosent i 2018. I takt med dette øker statens utgifter til å opprettholde post fem dager i uken.

Les også: Posten gjennomfører planlagt sentralisering – mange hundre rammes

– Statens kjøp av leveringspliktige ulønnsomme posttjenester var 536 millioner kroner i 2018. Dette var 193 millioner kroner høyere enn i fjor, og var hovedsakelig knyttet til merkostnadene ved å opprettholde fem dagers postomdeling i hele landet, heter det i rapporten.

Det justerte driftsresultatet i det statseide selskapet ble likevel på 531 millioner kroner i 2018. Omsetningen i fjor lå på 23,9 milliarder kroner i fjor, en nedgang på 3 prosent fra 2017.

Les også: Posten vil ha færre dager med brevpost – ber om avklaring i 2018

Posten har lenge ønsket å kutte antallet dager med postlevering, men har foreløpig ikke fått klarsignal til dette fra regjeringen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
Klippfiskdagan 2024

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøInntil SVV har konkludert om prosjektet som ligg i utviklingsportefølgen med formål forenkling lever vi godt med ferger. Slik dei ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøEg leste artikkelen tidligare.Kva ligg I artikkelen, og kva ønsker du å lese inn i den?
Terje Sundsbø 8 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrFortsatt ferge lever vi ikke godt med – verken på Gossen eller Otrøya, og heller ikke over Romsdalsfjorden. Like lite ...
Terje Sundsbø 10 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrFerger er miljøverstinger, og foreldet tankegods - https://www.nrk.no/vestland/droppar-utsleppskrav-pa-nye-ferjer-og-hurtigbatar-1.16885963
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøNo er prosjektet plassert i utviklingsporteføljen for å finne fram til ei enklere løysing.Kva det betyr må SVV finne ut ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrRiksveier er statens ansvar – herunder ferger og fergeleier. Når flere ulike regjeringer og et overveldende flertall på Stortinget går ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse