Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 november 2023 08:59
Del på Facebook
Gasskraftverket på Equinors LNG-anlegg på Melkøya i Hammerfest står for et av Norges største punktutslipp. Etter planen skal utslippene kuttes når anlegget elektrifiseres. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Gasskraftverket på Equinors LNG-anlegg på Melkøya i Hammerfest står for et av Norges største punktutslipp. Etter planen skal utslippene kuttes når anlegget elektrifiseres. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Målet om å kutte klimagassutslippene med minst 55 prosent innen 2030 blir nå del av loven. Men Stortinget krever også en ny plan for hvordan det skal gjøres.

Tirsdag behandler Stortinget en oppdatering av klimaloven. Blant annet skal det nye klimamålet lovfestes.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Målet skal være at klimagassutslippene i 2030 reduseres med minst 55 prosent fra utslippsnivået i referanseåret 1990, heter det i innstillingen som har et tydelig flertall.

På mange måter er det en formalitet, for Norge har allerede innmeldt dette målet til Parisavtalen. Men et flertall, bestående av alle partiene utenom Arbeiderpartiet og Senterpartiet, vil også be regjeringen om å komme til Stortinget med en tydeligere plan for kuttene.

MDGs Une Bastholm mener det er viktig at en slik plan blir behandlet i Stortinget.

Annonse
Annonse

– Jeg tror det er flertall i Stortinget for mer ambisiøse og kraftige klimaplaner enn det de to regjeringspartiene tør å gjennomføre alene, sier Bastholm til NTB.

Hun har vært saksordfører for behandlingen av lovforslaget i Stortinget. I behandlingen er det også fremmet flere forslag som ikke får flertall.

Blant annet ville SV, Venstre, Rødt, MDG og KrF at 1,5-gradersmålet skulle tas inn i loven. SV, Venstre, MDG og Rødt ville også hindre at regjeringen kan kjøpe klimakvoter dersom de sliter med å nå målene for 2030, men dette kravet får heller ikke flertall.

Frp har som eneste parti gått inn for å skrote hele lovforslaget, som de mener er et «uttrykk for dyr symbolpolitikk».

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrFortsatt ferge lever vi ikke godt med – verken på Gossen eller Otrøya, og heller ikke over Romsdalsfjorden. Like lite ...
Terje Sundsbø 2 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrFerger er miljøverstinger, og foreldet tankegods - https://www.nrk.no/vestland/droppar-utsleppskrav-pa-nye-ferjer-og-hurtigbatar-1.16885963
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøNo er prosjektet plassert i utviklingsporteføljen for å finne fram til ei enklere løysing.Kva det betyr må SVV finne ut ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrRiksveier er statens ansvar – herunder ferger og fergeleier. Når flere ulike regjeringer og et overveldende flertall på Stortinget går ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Eg er i mot kantslått
Så enig, de kan vente med kanstslått til etter blomstring, eller prioritere å slå i uoversiktelige svinger, og ved veikryss. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDu har 12 år til rådvelde til å ruge på tolkinga av KS2. Det siste avsnittet stadfester der som eg tidligere ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse