Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 august 2022 06:52
Del på Facebook
Sleipner-feltet er blant feltene i Nordsjøen som etter planen skal få kraft fra land. Foto: Marit Hommedal / NTB
Sleipner-feltet er blant feltene i Nordsjøen som etter planen skal få kraft fra land. Foto: Marit Hommedal / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Olje- og energiminister Terje Lien Aasland (Ap) får motstand fra sine egne om elektrifisering av sokkelen. – Symbolpolitikk, sier ordføreren i Sandnes.

Aasland slo i Dagens Næringsliv tirsdag fast at elektrifiseringen av norsk sokkel skal gjennomføres. Det mener Ap-ordførerne i både Sandnes, Farsund, Sunndal og Høyanger at er en dårlig idé, skriver Klassekampen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Sandnes-ordfører Stanley Wirak sier til avisen at dagens prekære kraftsituasjon gjør at regjeringen bør revurdere planene.

– Jeg tror vi må tørre å se på om dette er fornuftig. sier Wirak.

– Hvis det er sånn at man ved å elektrifisere skal føre gassen fra plattformene til England, hvor de skal produsere strøm av gassen, og så skal vi importere strøm fra England samtidig som vi sender vår strøm ut av Norge, så får jeg det ikke til å gå opp. Jeg tror kanskje det er litt symbolpolitikk, sier han.

Annonse
Annonse

Høyanger-ordfører Petter Sortland er enig med Wirak. Også i industrikommunen Sunndal sier Ap-ordfører Ståle Refstie at det er nødvendig å vurdere elektrifisering av sokkelen på nytt.

Det samme sier Farsund-ordfører Arnt Abrahamsen:

– Jeg vil være veldig tydelig. Elektrifisering av sokkelen må utsettes til vi er sikre på at vi har kraft nok til behovene på land, sier Abrahamsen.

Ifølge Equinor vil elektrifiseringen koste 50 milliarder kroner og det vil kreve minst 15 terawatt-timer (TWh) kraft årlig. Det tilsvarer rundt 10 prosent av den norske kraftproduksjonen i et normalår.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøEg tvilar ikkje på at du kan bruke Excel. Sjøl om ein nyttar 5% av programvaren kan ein få ut ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje Sundsbø"fergefri strekning som er steng 0% av tiden?" hvor?? Ikke Freifjord tunellen, Ikke noen kjente undersjøiske tuneller er 100% åpne. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrMener du at mitt estimat om at fergebommen på sambandet Molde-Vestnes er stengt 85% av tiden er korrekt?Hvorfor er et ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøFramleis er det tøvete argument i eit fergefylke. Dei som ikkje er i stand å planlegge etter ein fergetabell er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrJeg sier at hybridferger til Aukra og Sølsnes hjelper Otrøya lite. Du konkluderer da med at jeg slår meg til ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøKommentaren din var at det hjelper lite Otrøya at der er kome hybridferjer på Aukra og Sølsnes.  Du føler deg ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse