Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 april 2022 18:25
Del på Facebook
Lading av elbil i gaten. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Lading av elbil i gaten. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens vegvesen foreslår flere tiltak for å få folk tilbake i kollektivtrafikken. Blant annet kutt i elbilfordeler og skatt på gratis jobb-parkering.

– Vi må få folk tilbake til kollektivtransporten. Regjeringen holder fast ved målet om at trafikkvekst skal skje gjennom kollektiv, sykkel og gange, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.

Annonse
Annonse

Etter to år med koronarestriksjoner er biltrafikken stort sett tilbake til normalen, med 95,6 prosent av trafikkmengden sammenlignet med trafikkbildet i 2019. I kollektivtrafikken har en 67,1 prosent av trafikkmengden i forhold til i 2019.

Samferdselsministeren har derfor bedt en ekspertgruppe i Statens vegvesen om å foreslå tiltak for å få flere til å reise kollektivt.

– Riktigere signaler

På kort sikt foreslår arbeidsgruppen blant annet å innføre nye billettkonsepter, noe som allerede er satt i gang enkelte steder.

Arbeidsgruppen råder også regjeringen til å se på mulighetene for holdningskampanjer, billigere kollektivbilletter, og å gjøre det dyrere og mindre fordelaktig med bruk av bil og elbil.

Annonse
Annonse

– Å redusere fordelene for bruk av elbil i og i nærheten av byområder, særlig i bomringer, i kollektivfelt og for parkering i byer. Slik får disse bilistene riktigere signaler om kostnadene ved bruk av veikapasitet, skriver arbeidsgruppen i et brev til departementet.

– Må stå på egne bein

Gruppen foreslår også å skattlegge fordelen til folk som får gratis parkering ved arbeidsplassen.

På lengre sikt mener arbeidsgruppen at en må se på kollektivtransporten som en helhet, og gjøre det enklere å velge kollektiv framfor bil.

– Staten har allerede bidratt med store ekstrabevilgninger for å holde hjulene i gang i kollektivtransporten. Nå må vi sørge for at selskapene står på egne bein, sier samferdselsministeren.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Klippfiskadagan 2024
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 12 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøDette er politikk, ikke konspirasjon.Grunngjevinga for å sette Møreaksen,  saman med Hordfast,  i ei utviklingsportefølje med formål om å gjere ...
Terje Sundsbø 15 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er gjennomførbar. Men pengene i NTP er overført til jernbane på Østlandet, for at finansminister og samferdselsminister skal kunne ...
Bernt Øien 1 dager siden Haga på luftballongferd
En meget god betraktning over hva som skjer i Norsk Energipolitikk. 
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøJa, men det er denne strekninga som er plassert i utvikliingsporteføljen for å finne ei enklere løysing.Slik det ligg i ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrJeg snakker om artikkelen her, som du kommenterer.Møreaksen har raskest trasé via Otrtøya. Dermed blir Otrøya fergefri uten ekstra kostnad. 
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøEg har ikkjetilgang til artikkelen så eg veit ikkje kva forenkling det er snakk om.Å bygge fastlandssamband til Otrøya til ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse