Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
04 januar 2022 08:31
Del på Facebook
Underkjølt regn er det aller vanskeligste føret å kjøre på, påpeker NAF. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB
Underkjølt regn er det aller vanskeligste føret å kjøre på, påpeker NAF. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ved underkjølt regn er det lurest å la bilen stå, ifølge NAF, som også har noen råd til dem som faktisk må ut og kjøre.

Særlig Østlandet har denne uka mye glatt føre, og det er sendt ut farevarsel. Underkjølt regn er det vanskeligste føret, påpeker seniorkommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

– Er det underkjølt regn er faktisk det lureste du kan gjøre å la bilen stå. Veiene blir som skøytebaner når regnet fryser på bakken. Da er det vanskelig å beholde kontrollen på bilen, sier han.

Sødal har tre øvelser for dem som likevel må ut med bil, og oppfordringen er å gjøre dette flere ganger underveis – når du har god oversikt og ingen bak deg:

  • Kjenn på motstand i rattet. Om bilen har elektronisk stabilitetsprogram, gjør en liten og litt brå rattbevegelse i svingen. Slipper hjulene er det ordentlig glatt. Følger bilen rattbevegelsen har du godt feste.
  • Kjenn på veigrepet når du gasser. Slipper hjulene lett, er det skikkelig glatt.
  • Gjør korte prøvebremsinger. Sklir bilen langt før den stopper, gjelder det å være påpasselig.

Hvis du oppdager en fare for sent til å stoppe, er rådet å få ned farten raskest mulig for å øke muligheten til å styre unna og eventuelt å minske skadene.

– Når du først bremser, trå ned bremsen så hardt du kan. Når ABS-systemet slår inn, vil du kjenne vibrasjoner i bremsepedalen og høre ulyder. Dette er som det skal være, så fortsett å trykke bremsen hardt inn så ABS-bremsene får hjulpet deg, sier Nils Sødal.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
Klippfiskdagan 2024

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDu har 12 år til rådvelde til å ruge på tolkinga av KS2. Det siste avsnittet stadfester der som eg tidligere ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrHvor stor er kostnadsøkningen fra 2022 til i dag, når tallene for 2022 tok høyde for krigen i Ukraina og ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDet er nå dette som er nedfelt i Statsbudsjettet for 2023, og som konsulentselskap har gått gjennom vilkåra på.KS2 viser ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrEn garantiordning for inntil 50% er ikke det stortingsvedtaket ba om – at staten skal ta over hele garantiansvaret for ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøEg har lest meg opp og kan informere om at der er opna for garantiordning for nye riksvegårosjekt over 1 ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrJeg er klar over at anmodningsvedtaket ennå ikke er gjennomført. Tror du Møreaksen blir bygd før?KS2-analysen for Møreaksen gjelder for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse