Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 oktober 2020 11:18
Del på Facebook
Olje- og energiminister Tina Bru avviser planer om oljeterminal i Nordkapp kommune. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Olje- og energiminister Tina Bru avviser planer om oljeterminal i Nordkapp kommune. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Olje- og energiminister Tina Bru (H) fraråder å gå videre med planene om å anlegge en ny oljebase for Johan Castberg-feltet på Veidnes på Finnmarkskysten.

– Vi klarer ikke å regne det hjem. Det er verken politisk, økonomisk eller juridisk løsbart, sier Tina Bru til VG.

Negativ samfunnsmessig kostnad for prosjektet er beregnet til 3,6 milliarder kroner. Ap og Sp fikk i juni regjeringspartiene med på at Veidnes-prosjektet skulle være en del av forliket om oljeskatteregimet.

Basen på Veidnes skal etter planen fungere som en omlastingsterminal for olje fra Johan Castberg-feltet. Den er kostnadsberegnet til 2–3 milliarder kroner, og ville gitt 30 til 50 ekstra arbeidsplasser i Nordkapp kommune.

Ap-nestleder: – Historisk svik

– Jeg er rystet over det regjeringen gjør i statsbudsjettet, sier nestleder Bjørnar Skjæran i Arbeiderpartiet til NTB.

Han mener avgjørelsen er et historisk svik mot Finnmark, og at Erna Solbergs regjering ikke har gjort nok for å sørge for at oljeressursene i Barentshavet kommer fylket til gode.

– Vi så signaler fra olje- og energiministeren allerede dagen etter at Stortinget ba regjeringen komme tilbake i oktober med en plan, sier Skjæran.

Ap-nestlederen mener det først og fremst handler om politisk vilje fra regjeringens side.

– Om vi går tilbake til Snehvit-feltet, brukte den daværende rødgrønne regjeringen politiske virkemidler for å sørge for at Snehvit-oljen skulle føres i land i Hammerfest. Det har skapt et industrieventyr, med gode, lønnsomme arbeidsplasser, sier han.

SV: – Ap og Sp har ført folk bak lyset

I et svar til et spørsmål fra SVs Lars Haltbrekken i juni, skrev Tina Bru at hun ikke kunne garantere at terminalen ble noe av. Forklaringen var at hun var usikker på om statlig finansiering til Veidnes-prosjektet kunne være i strid med statsstøttereglene i EØS-avtalen.

Haltbrekken mente da at Ap og Sp førte velgere i Finnmark bak lyset. Det budskapet gjentar SVs finanspolitiske talsperson, Kari Elisabeth Kaski.

– Ap, Sp og Frp har helt bevisst lurt folk i Finnmark til å tro de skal få arbeidsplasser og ilandføring av olje fra utbyggingen av Johan Castberg. Alle disse tre partiene stemte mot å pålegge Equinor å ilandføre da det fortsatt var mulig å komme med et slikt krav i 2018 da utbyggingen ble behandlet i Stortinget, skriver hun til NTB.

Senterpartiets Sandra Borch mener imidlertid de tre partiene som inngikk oljeskattforliket med regjeringen har tatt ansvar.

– Mener ikke det er å føre nordlendinger bak lyset, men å ta ansvar for et klart vedtak i Stortinget, noe vi hadde tidligere i år, sier hun.

Borch er også tvilende til Brus argument om EØS-avtalen.

– Det er mye synsing rundt dette. Man kan gjøre vedtaket og så eventuelt ta ESA når de kommer på banen, sier hun.

Både Skjæran og Borch legger stor vekt på at det må komme arbeidsplasser i Finnmark hvis man skal utnytte naturressursene der.

– Det er ikke rart at motstanden mot oljevirksomhet i Nord-Norge øker når man ikke har fått arbeidsplasser igjen for det, sier Borch.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrHvor går grensen for undersjøisk tunnel?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKvar går grensa for å nytte ferger som fremkomstmiddel?
Terje Sundsbø 13 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrElektrisk fergedrift er dyrere enn dieselferger. Det hjelper ikke at el-ferger har lavere CO2-utslipp. Dessuten bruker de enorme mengder strøm. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøElektrifisering av fergeflåten er relativt lavthengande frukt på dei av sambanda det er gjennomførbart.Men det krev nyere fergemateriell, samt framføring ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrSunnmørskameratene i Frp vil flytte penger fra innlandet til kysten på Vestlandet. Ikke overraskende er alle forslag på Sunnmøre.Er det ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDet er dyrere med el-ferger enn diesel-ferger. Diesel-ferger er blant miljø-verstingene. Det er tydelig for alle som kan lese: https://www.nrk.no/vestland/droppar-utsleppskrav-pa-nye-ferjer-og-hurtigbatar-1.16885963
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse