Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Her ved Campus Kristiansund er det planlagt 80 nye parkeringsplasser. Foto: Heine Schjølberg / Studio400
Her ved Campus Kristiansund er det planlagt 80 nye parkeringsplasser. Foto: Heine Schjølberg / Studio400
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Fremskrittspartiet synes det er frustrerende å lese om planene om å legge til rette for kun 80 nye parkeringsplasser i byen.

Selv om det kanskje er gjort med gode hensikter, er det langt fra nok for å løse parkeringsproblemet. Spesielt når det samtidig snakkes om å fjerne gratis gateparkering, som er avgjørende for beboere og deres besøkende. Å måtte betale for å besøke venner og familie i nabolaget er urettferdig og uholdbart.

Det blir enda mer urovekkende når vi ser at det planlegges å åpne en stor campus uten tilstrekkelig parkeringskapasitet. Hvordan forventes det at studenter skal komme til byen når parkering er en utfordring? Det er allerede mange som er avhengige av bil, spesielt blant eldre studenter med familier. Vi må ha et nytt parkeringsanlegg med minst 1800 biler, der minst 60 prosent av plassene er reservert for gratis studentparkering.

Andre skoler i området tilbyr gratis parkering for sine elever, så det er ingen grunn til at høyskolestudenter skal behandles annerledes. Det er mulig å utstede parkeringsbevis som kun gjelder i skoletiden, for å sikre at plassene ikke blir misbrukt. Dette vil gjøre det mer attraktivt for studenter å velge Kristiansund som studieby.

Bompengeavgiften er allerede en tung byrde for innbyggerne, og å legge til enda flere avgifter vil bare svekke sentrum ytterligere. Det er skuffende at flertallet i bystyret har gått for å innføre bompenger, til tross for motstanden fra flere medlemmer. Samtidig er kollektivtrafikken utilstrekkelig, spesielt for familier som må transportere barn til skole og barnehage.

Å belaste bilistene med å finansiere kollektivtrafikken er urettferdig og ineffektivt. Det er på tide å finne bedre løsninger som ikke straffer bilistene. Kristiansund bør legge til rette for studenter og innbyggere, slik at byen forblir attraktiv og leve.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse