Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Det hendte
NTB
23 april 2019 02:00
Del på Facebook
Portrett av William Shakespeare. National Portrait Gallery [Public domain], via Wikimedia Commons
Portrett av William Shakespeare. National Portrait Gallery [Public domain], via Wikimedia Commons

1616: William Shakespeare døde i fødebyen Stratford-upon-Avon, 52 år gammel. Det er ikke kjent hva dikteren døde av. En samtidig, men noe usikker kilde oppgir at han få dager i forveien hadde «drukket for hardt» sammen med forfatterkollegene Ben Jonson og Michael Drayton. Dødsårsaken skulle være en febersykdom som dikteren hadde pådratt seg under kalaset. Han ble gravlagt to dager senere i Holy Trinity Church i Stratford-upon-Avon, hvor han også var døpt. Gravskriften inneholder en uttrykkelig advarsel mot å flytte hans jordiske levninger: «Blessed be the man that spares these stones, and cursed be he that moves my bones.» Da graven ble restaurert i 2008, var man derfor nøye med ikke å komme borti beinrestene.

1927: Cardiff City ble den første og hittil eneste ikke-engelske klubben som har vunnet FA-cupen. Waliserne møtte Arsenal foran 91.000 tilskuere i finalen på Wembley, og vant 1–0 etter at et tilsynelatende enkelt skudd glapp ut av hendene på Arsenal-målvakt Dan Lewis. Kampen i London 23. april 1927 ble historisk på flere måter. For første gang i historien kunne britene høre direkteoverført referat fra FA-cupfinalen i BBC radio. Det var også første gang salmen «Abide With Me» ble avsunget før kampstart, et ritual som alltid er blitt gjentatt siden. Finalen ble dessuten opphav til en helt ny skikk i klubben som tapte. Keeper Dan Lewis hevdet etter kampen at han hadde mistet grepet om ballen fordi det hadde vært for mye talg i den nye ulltrøya hans. Siden den dagen har det vært tradisjon i Arsenal at ingen nye keepertrøyer tas i bruk før de er blitt omhyggelig vasket.

1985: Coca-Cola lanserte det som skulle bli en av leskedrikkhistoriens største flopper. Brusgigantens nye flaggskip «New Coke» hadde ny og søtere smak, og skulle etter planen erstatte den «gamle» colaen for å møte den voksende konkurransen fra Pepsi. Problemet var bare at publikum ikke likte den. Etter først å ha blitt noenlunde velvillig mottatt, ble den nye colaen stadig mer utskjelt av amerikanske forbrukere. Pepsi svarte dessuten med å rykke inn en helsides annonse i New York Times, der de erklærte at Pepsi hadde vunnet cola-krigen. Coca-Cola visste ikke annen råd enn å gjenintrodusere den opprinnelige colaen. I en overgangsperiode ble drikken solgt under navnet «Coke Classic». «New Coke» er gått inn i lærebøkene som et eksempel på hvor risikabelt det kan være å endre en veletablert merkevare.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse