Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Det hendte
08 oktober 2019 06:00
Del på Facebook
Bybrannen i Chicago, av John R. Chapin
Bybrannen i Chicago, av John R. Chapin

1871: En av de mest omfattende bybrannene gjennom alle tider brøt ut i Chicago. Flammene la en tredel av byen i aske og gjorde minst 100.000 mennesker hjemløse. Om lag 300 personer skal ha mistet livet i brannen, som startet i en låvebygning. Ifølge tradisjonen ble låven antent da ei ku sparket en parafinlampe over ende. En konkurrerende forklaring går ut på at lampen ble veltet under et pokerlag i den samme låven. I historiebøkene kom Chicago-brannen til å overskygge den kolossale skogbrannen som brøt ut i grenseområdene mellom Wisconsin og Michigan samme kveld, og som utslettet byen Peshtigo. Antallet omkomne i Peshtigo-brannen, som var den dødeligste i amerikansk historie, er anslått til mellom 1500 og 2500.

1952: Storbritannias dødeligste jernbaneulykke i fredstid inntraff på Harrow and Wealdstone station i utkanten av London. Katastrofen rammet midt i morgenrushet, da et ekspresstog fra Perth kjørte inn i et lokalt passasjertog som var stanset ved plattformen. Sekunder senere traff et hurtigtog på nabosporet vrakgodset fra den første kollisjonen i høy hastighet. 112 mennesker mistet livet og 340 ble skadd i ulykken. Undersøkelser viste at lokomotivføreren i toget fra Perth hadde oversett flere varselsignaler i øyeblikkene før kollisjonen. Harrow and Wealdstone-ulykken satte fortgang i arbeidet med å utbedre og automatisere varslingssystemene ved britiske jernbaner.

1998: Oslo Lufthavn Gardermoen ble offisielt åpnet. Den flate moen i Ullensaker hadde vært i bruk som landingsplass for fly så tidlig som i 1912, og vært åsted for Roald Amundsens piloteksamen i 1914. I 1940 satte tyske Luftwaffe i verk en omfattende planering og utbygging av området. Etter krigen ble mesteparten av flyplassen disponert av det norske luftforsvaret. Ideen om en ny hovedflyplass til erstatning for Fornebu ble luftet så tidlig som i 1946, og i tiårene som fulgte ble saken utredet en rekke ganger. Da byggearbeidene på Gardermoen omsider startet i august 1993, hadde både Askim, Nesodden, Ås, Hobøl og Hurum vært påtenkt som lokalitet for hovedflyplassen. Etter en større utvidelse ble flyplassen offisielt gjenåpnet i april 2017.

(©NTB)

Annonse
Annonse
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse