Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Audun Karlstrøm
Ytring
08 juni 2018 11:50
Del på Facebook
Illustrasjon: Audun Karlstrøm
Illustrasjon: Audun Karlstrøm
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dagens diskusjon om Møreaksen og Romsdalsaksen handler ikke bare om den fjordkryssingen som har størst verdi for fremtidig regionbygging. Det handler like mye om veien frem til vedtak.

Som selvstendig næringsdrivende blir vi underlagt svært mange lover og forskrifter. Den ene er Internkontrollforskriften. Den krever at vi til enhver tid verifiserer drifta. Blir det registrert alvorlige avvik så må ledelsen stå til ansvar og foreta en erfaringstilbakeføring med avviksbehandling. Dette er nyttig og kompetansehevende samtidig som at det øker kvaliteten i produksjonen. Det jeg lurer på er om den demokratiske prosessen til de ulike partier har et lignede «verktøy» som kan hjelpe til å foreta riktige valg? Det er da politikerne som har laget lovverket for oss i det private næringsliv og da bør vel de følge samme mal?

Den røde tråden
Den store «folkebevegelsen» som har opparbeidet seg i vår region om kryssing av Romsdalsfjorden må sentrale myndigheter få med seg i sin erfaringstilbakeføring. Her er det mange avvik som må tillegges betydelig oppmerksomhet. Det er dokumentert at selskapet Møreaksen AS har hatt «en rød tråd» i hele planleggingsprosessen, i utredningen og i kommuneplanarbeidet. Det hele er uvirkelig for mange av oss som levde i god tru om at veigiganten SVV var den etaten som nøytralt skulle utarbeide den beste veiløsningen som flertallet ønsker. Dette har ikke skjedd. Allikevel blir resultatet tolket som legitimt og kalt en demokratisk valgt løsning? Her kan avvik noteres.

Noen parti har problemer
På «stormøtet» i Molde om fjordkryssingen kom det frem at dagens utgave av partiene Høyre, Ap og delvis KrF ikke ønsker å «se seg tilbake» for å revidere gamle vedtak som er infisert av «den røde tråden». Partiene viser her at det er en total mangel på vilje om erfaringstilbakeføring og hever seg over tiltak som kan spare samfunnet for enorme beløp. Det ser faktisk ut til at partiene har fått en «fellesnevner» som ikke er tuftet på en demokratisk vurdering og dette gir et svært uheldig signal til velgerne. I det private næringsliv hadde slike alvorlige avvik i IK-systemet sannsynlig resultert i en straffesak. Tenk litt over dette. Avvik kan noteres.

Høringer og folkemøter
Møreaksen er et prosjekt mange bør lære av. Veietaten må i mye større grad involvere innbyggerne i berørte kommuner. Det er først i 2017–2018 at innbyggere har blitt oppmerksomme på veivalget som er gjort og det er 4 år etter vedtak i samferdselsdepartementet!? Sosiale medier er et godt verktøy til å spre informasjon og dette gir resultater som SVV og en selvutnevnt «elitedivisjon» ikke var forberedt på, med i dag 6000 signeringer med krav om utredning av Romsdalsaksen. Disse signaturene kunne ha blitt fremlagt før vedtak i 2014 om informasjonsflyten var tilfredsstillende. Kan de være at dårlig informasjonsflyt er en bevisst handling og hvem har så ansvaret for det? Man kan også nå lure på om SVV og den selvutnevnte «elitedivisjon» i det heletatt ønsket å lytte til innbyggerne? Det virker ikke slik siden dagens massive kritikk fra folkemøter med stappfulle hus ikke blitt tatt hensyn til. Hva er da hensikten med høring og folkemøter? Avvik blir registrert og erfaringstilbakeføring er en nødvendighet også hos SVV.

«Elitedivisjonen»
Det er tydelig at dagens fjordkryssing har fått føringer fra ledelse i NHO M&R, noen få bedriftsledere med nær tilknytning til sine respektive næringsforum og noen få sentrale politikere. Tilsammen har dette blitt beslutningsgrunnlaget og «demokratiet» i denne saken. Litt underlig kanskje, da disse lederne kun har en stemme hver ved kommune- og fylkestingsvalg? Ordet verdiskaping blir ofte fremhevet av «Elitedivisjonen» men hvem det er som skaper verdiene? Er det ikke like mye arbeidstakerne og de som nå kan bli belastet med unødvendig høye transport- og pendlerutgifter m.m.? Har disse blitt spurt om fjordkryssingen og blir deres stemme tillagt like stor vekt som bedriftsledernes uttalelser? Jeg får ikke inntrykk av det.

Vi må passe oss for et klasseskille i politikken og kanskje vil en innføring av avviksbehandling i større grad hjelpe til med dette.

Audun Karlstrøm.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøVeblungnes: Trangt gjennom sentrumBrustuglia: Problem på vinterenVolda sentrum: E39 gjennom sentrum.Rv70: 3 bruer oppgraderast til å takle dagens standard på ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
Strekninga Vik til Molde har vore ferdig regulert i 2 år, KS2 er gjennomført og teknisk sett er prosjektet ferdig ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse