Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Romsdalsaksen AS
Ytring
08 mars 2018 16:27
Del på Facebook
Kostnader for RA vs MA er basert på SVV sine estimat for Nordøyvegen.
Kostnader for RA vs MA er basert på SVV sine estimat for Nordøyvegen.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke bare å bygge nye veier som er kostbart - de koster å drifte også. Spesielt undersjøiske tunneler og store bruer er de største kostnadsdriverne på lang sikt.

Det er vanskelig å finne noen gode tall for drift, vedlikehold og rehabilitering – og tallene spriker veldig. Men i forbindelse med behandlingen av Nordøyvegen fikk fylkespolitikerene seg forelagt et hederlig forsøk på å beregne dette. Dette vart utført av Statens Vegvesen Region Midt (SVVRM) i 2014 - og oppjustert en del i 2016.

Med å bruke tallene som ble fremlagt i sakspapirene for Nordøyvegen til Fylkestinget, har vi brukt disse offentlige tallene som grunnlag for å sammenligne Romsdalsaksen og Møreaksen for strekningen Dragsundet–Molde.

Om en legger denne informasjonen til grunn, vil Møreaksen med K3-alternativet kreve nesten 200 mill. pr. år i drift, vedlikeholds- og rehabiliteringskostnader. Tallmaterialet er fra 2016, kravet til standard på E39 er en del høyere enn til Nordøyvegen, og erfaringstall på store bruer er henta fra bruer med 2 felt + g/s. Tautratunnelen og Julsundbrua har som kjent 4 felt.

På grunn av at E39 får en høyere vegstandard enn Nordøyvegen, vil kostnadene for drift, vedlikehold og rehabilitering bli vesentlig høyere. Vi har valgt å legge denne på 20% i regnestykket, men tror at forskjellen vil bli høyere.

Med kostnader for Nordøyvegen + 20% for høyere standard vil man med Møreaksen få en årlig kostnad på ca 232 mill. Det betyr at det tar litt over 4 år før 1 mrd. passeres.

Om en anvender samme metode på Romsdalsaksen, blir resultatet nesten 40 mill pr. år. Brutypene er
derimot 2 felt + g/s veg.

Med kostnader for Nordøyvegen + 20% vil man med Romsdalsaksen få en årlig kostnad på ca 47 mill. Det betyr at det tar ca. 21 år før 1 mrd. passeres.

Differansen mellom RA/MA utgjør hele kr. 506.000,- pr dag. Se forøvrig tabell nedenfor og mer info på www.romsdalsaksen.no.

Romsdalsaksen AS, 06. mars 2018

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse