Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Reserve-Trønder’n
Ytring
18 februar 2018 09:37
Del på Facebook
"En utredning nå, kan fortsatt gi en viss mulighet til å påvirke regionutfallet før «samfunnsdeigen» stivner. Siden kan det bli for sent. Alt for sent ….." - sier "Reserve-trønder" i dette innlegget.
"En utredning nå, kan fortsatt gi en viss mulighet til å påvirke regionutfallet før «samfunnsdeigen» stivner. Siden kan det bli for sent. Alt for sent ….." - sier "Reserve-trønder" i dette innlegget.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette er en oppfølging fra forfatter av tidligere leserinnlegg : Et slag i luften? – men likevel!

Hvem tar initiativet ?

Det er helt klart at innbyggerne ihht. §8 i loven har initiativrett til å be om å få grensejustering/
grenseendring utgreid. At en liten gruppe privatpersoner effektivt kan få noe til å skje ved å sende sin henvendelse direkte til Fylkesmannen, er ikke sannsynlig. Henvendelsene kommer i retur med avslag.

Noe annet er det hvis et kommunestyre i en by tvinges til å fatte vedtak av sine egne innbyggere.
Derfor bør NtT organisere underskrifter og fremme krav om en folkeavstemming i Kristiansund. Folkeavstemmingen skal vise om flertallet vil at kommunen skal fremme krav om utredning av grenseendring til Fylkesmannen.

Hvis det ikke blir flertall for at kommunen skal fremme et slikt krav betyr det at folk vil ha det som det er og se tiden an. Hvis det blir flertall, - og det er det god grunn til å tro -, da må partiene vise farge. Enten støtter kommunestyret folkeavstemmingens flertall eller så går det mot. Den stemme-givingen vil bli husket ved kommunevalget i 2019! 

Også nabokommunene må naturlig nok da ta stilling til om de vil støtte et vedtak i Kristiansund om utredning eller fortsatt sitte på gjerdet og telle på knappene.  Dette vil også bli husket høsten 2019!

Staten ønsker sannsynligvis ikke å dele region Møre og Romsdal, men årsaken til Statens valg er uklart, for rasjonelt sett burde det skjedd en deling. Det er nok krefter lenger syd i fylket som har innhentet løfter og garantier om fortsatt evig liv som Norges eneste regionaliserte fylke. Forøvrig er det vanskelig å forstå at det å være liten som kommune er det samme som en fremtid i skyggenes dal mens en fremtid som landets minste region derimot er full av sol og lykke. Skjønn det den som kan.

En utredning nå, kan fortsatt gi en viss mulighet til å påvirke regionutfallet før «samfunnsdeigen» stivner. Siden kan det bli for sent. Alt for sent …..

Reserve-Trønder’n

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse