Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

arne grodal portrettArne Grødahl, nestleder i Arbeiderpartiet i Kristiansund.Regjeringens forslag til ny Nasjonal Transportplan har vært hauset opp i alle kanaler de siste månedene. Lekkasjene har vært mange, og godordene fra både regjeringsrepresentanter og støttepartiene har vært mange og store.

Nordmøre får særdeles dårlig uttelling i forslaget som blir lagt fram nå også. Et gedigent magaplask av vår lokale Stortingsrepresentant her på ytre som ble avfotografert jublende over forslaget.

Av 200 milliarder brukt til samferdsel i inneværende periode, har Møre og Romsdal fått 429 millioner. Det utgjør 2,1 promille. En dårlig satsning i inneværende periode på vårt fylke.
Hvordan blir det så for våre lokale prosjekt i Nasjonal Transportplan som nå ble lagt fra av regjeringen og bejublet blant annet av Venstres stortingsrepresentant fra Møre og Romsdal?
Betna-Stormyra + litt på Rv70 er det eneste på Vei - i de kommende 12 år her på nordsiden av fylket. Betna-Stormyra er selvsagt bra, men denne skulle etter planene allerede vært startet opp. Det å skryte av at de er forsinket blir i beste fall komisk.

Prosjektene som er tildelt midler i Møre og Romsdal i 2018-2029 har en total finansiering på kr. 23,92 milliarder. Av dette skal kun 2,4 milliarder brukes på Nordmøre. Av dette er det 2 milliarder til det forsinkede prosjektet på Betna-Stormyra.
Vi savner flere prosjekt på Nordmøre. Vi kan raskt nevne noen av de:

  • Halsafjordsambandet er ikke nevnt, og skal tydeligvis prioriteres etter Hafast !
  • Innfartsvei til Kristiansund er ikke med
  • Bedre veiforbindelse til SNR fra nordfylket skal tydeligvis ikke prioriteres, verken til åpning av SNR eller i perioden fremt til 2029.

Nasjonal Transportplan, som regjeringen har lagt fram, er ikke verd jubelen som man på forhånd opplevde.
Jeg opplevde at lekkasjer og intervjuer bebudet en god Norsk Transportplan. Jeg forventet det ikke. Tvert om så ser vi at prosjekt på Nordmøre fortsatt skal plasseres bak i køen og faktisk oppleve at man ikke engang er verdig en plass bak i køen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse