Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 oktober 2018 15:41
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Morten Holm / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Morten Holm / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter at det igjen ble mulig å få ulike satser av kontantstøtte, har bruken av gradering av ytelsen økt markant. Samlet har kontantstøttebruken gått ned.

Fra 1. august ble det igjen mulig å motta 20, 40, 60 og 80 prosent gradert kontantstøtte dersom barnet går deltid i barnehage. Før 1. august var det kun mulig å motta full kontantstøtte eller en sats på 50 prosent.

Fra september 2016 til den samme måneden i år har antallet mottakere av ytelsen som har valgt å kombinere kontantstøtte med barnehage, økt fra 184 til 640, viser ferske tall fra Nav.

Ifølge Arbeids- og velferdsetaten kan veksten skyldes muligheten for å ta ut en lavere gradering enn 50 prosent, som for mange kan gjøre det enklere å kombinere jobb og kontantstøtte.

Samtidig viser Navs ferske oversikt at det samlet sett har vært en nedgang i den totale bruken av kontantstøtte. Ved utgangen av september mottok om lag 11.200 personer kontantstøtte, 1.300 færre enn for to år siden.

For å ha rett til kontantstøtte må barnet være mellom 1 og 2 år gammelt, og ikke gå i fulltidsbarnehage med offentlig tilskudd. Har barnet deltidsplass kan man altså ha rett til gradering av kontantstøtten.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse