Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
20 september 2018 20:41
Del på Facebook
«Auto» er din venn. Foto: Kurt Helge Røsand
«Auto» er din venn. Foto: Kurt Helge Røsand
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høstmørket er på vei og bilister bør sjekke alle lys på bilen slik at man er klar til å møte den mørke tiden vi har foran oss. Skift pærer som ikke lyser og gjør deg kjent med lyskontrollene i bilen din.

I Norge har vi automatiske kjørelys. Krav til kjørelys om dagen ble innført i Norge på 70-tallet, men gjelder kun lys foran på bilen og ikke baklys. Tanken var god, men den har mangler.

Sikkerhet i tunneler

Mangel på baklys blir tydelig om man ferdes langs vestlandsveier om sommeren. Du kan se at alle kjører med nærlys, men straks man kjører gjennom en tunnel kan man se at mange bilister ikke har sine baklys på. Dette er mangelen med regelen om kjørelys på dagen, og som kan være livsfarlig.

Bruk alltid Auto-funksjonen

Mange bilførere er ikke klar over hva «Auto» på lysbryteren er til. «Auto» er en funksjon som slår på lys etter behov, som for eksempel når man kjører inn i en tunnel. Det er ganske vanlig at man ikke har baklys på bilen om man har lysbryteren i «off»-posisjon.

Når «Auto» er slått på får man ved behov automatisk instrumentbelysning og baklys. Da er du synlig for dine medtrafikanter og du vil ikke være et faremoment i trafikken.

Regelen må være at man alltid setter lysbryteren til «auto» når man kjøper ny bil. Da vil du ha korrekt innstilling så lenge du har bilen, og du vil være synlig for medtrafikanter om det er dag eller natt.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse