Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
09 juli 2018 10:49
Del på Facebook
Det er salget av bobilene over 3500 kilo som øker mest. Her er en Empire Liner 100 GB, med prislapp på litt over 5 millioner kroner, på Caravanmessen på Lillestrøm i 2016. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Det er salget av bobilene over 3500 kilo som øker mest. Her er en Empire Liner 100 GB, med prislapp på litt over 5 millioner kroner, på Caravanmessen på Lillestrøm i 2016. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2.474 nye bobiler ble registrert i første halvår i år. Ved utgangen av juni kjørte det dermed 50.896 norskregistrerte bobiler rundt på veiene. Nordmenn kjøpte nesten 900 flere bobiler i første halvår i år enn i tilsvarende periode i 2014.

– Ja, det er klart vi er overrasket over at økningen er såpass stor. Salget av campingvogner har gått opp og ned i den samme perioden som vi har registrert jevn og stabil økning i salget av bobiler. Kanskje det er så enkelt som at forhandlerne våre har økt oppmerksomhet mot bobiler, sier generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund i en pressemelding.

Tall Statistisk sentralbyrå publiserte i forrige uke viser samtidig at antallet bobiler i Norge ved starten av året var nesten doblet siden 2008.

Ifølge Holm er det bobiler på under 3500 kilo som kan kjøres med vanlig førerkort som er de mest populære. Det er likevel de større bilene som har høyest økning i salget.

– De store bobilene har bedre plass, mer komfort og mer luksus. Mange bruker like mye penger på bobilen som andre gjør på hytta. Da ønsker de den beste komforten. Med de store bobilene får brukerne med seg elsykler, grill, campingmøbler og alt de ønsker med på ferieturen. Og de kan montere det de måtte ønske av utstyr – uten å være redd for å kjøre med overlast, sier Holm.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse