Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 juli 2018 21:00
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bensinprisen gjorde et byks like før helgen og er nå rekordhøy i Norge. Analytikerne tror prisen vil fortsette å stige.

Veiledende literpris på bensin fra den største kjeden, Circle K, er nå 16 kroner og 70 øre. Prisen har dermed økt med om lag en krone på et halvt år, ifølge NRK.

Norge har nå den fjerde dyreste bensinprisen i verden etter Sierra Leone, Hongkong og Island.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Pål Heldaas i Circle K er årsaken til de høye oljeprisene sammensatt. Det er internasjonale forhold som presser prisene opp.

– Det er flere samtidige årsaker til at prisene øker, som høy dollarkurs og høy oljepris. Det er også internasjonal etterspørsel etter drivstoff nå, sier Heldaas.

Prisen per oljefat er for tiden om lag 80 dollar fatet. Oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB Markets tror prisen vil stige til 100 dollar fatet.

– Jeg tror det blir en prisoppgang videre utover høsten. Særlig dersom Libya fortsetter med å slite. Da kan vi få priser til 100 dollar fatet. Dersom Libya kommer tilbake, så tror jeg at vi vil få priser på 80–90 dollar fatet, sier Kjus.

Med en pris på 100 dollar fatet, vil bensinprisen følge etter til et nivå godt over 17 kroner literen.

– Da vil pumpeprisen stige med ytterligere 1-1,5 kroner, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse