Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Artikkel
22 juni 2018 15:00
Del på Facebook
Den polykrome by. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Den polykrome by. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Kristiansund ble gjenreist etter krigen, var det fargeglede som gjaldt. Husene ble malt i all verdens farger – og byen ble kalt den polykrome by. I de siste årene er byen blitt gråere. Mange hus som lyste opp er blitt malt om – og nå er det grått og hvitt som gjelder. Det sier i alle fall moten.

Fra rødt til brunt til grønt

Per Helge Pedersen, fast skribentPer Helge Pedersen, fast skribentMin far og mor bygde hus i Fostervoldsgate på Nordlandet i Kristiansund i 1948. Da ble det valgt en nærmest signalrød farge. Problemet var at dette var en hjemmelaget tranoljemaling som ikke likte sol. Kom sola kom blærene – og det var uendelig mange av dem. Siden ble huset malt brunt. Til tross for at huset ble skrapet omtrent helt ned, kom blærene tilbake.

Siden den gang er det skiftet bordkledning og etterisolert, men huset er fortsatt fargerikt. Nå er huset mørkegrønt med røde omramminger. Jeg har faktisk malt huset vårt på Nesodden i samme grønnfarge. Og naustet ved Karihavet er også grønt. Så kristiansundere som er omgitt med fargerike hus, tar dette med seg også til nye steder.

Fargene kommer tilbake

I mange år synes veldig mange kristiansundere å ha glemt fargegleden. Veldig mange har malt de fine husene sine i ulike grå nyanser – eller så er husene blitt hvite. Med de klimaendringer vi har så er hvite hus spesielt utsatt. Vi har en nabo som har et hvitt hus, men det fremstår mer og mer som svart på grunn av angrep fra sopp og mugg. 

Før var maling iblandet all verdens giftstoffer som effektiv tok seg av levende organismer som prøvde å erobre veggen. Nå er malingen tilnærmet giftfri – og det har organismene som trives på husveggene oppdaget. Det at vi får et stadig våtere klima forsterker denne utviklingen. Tre råtner fort når beskyttelsen mangler.

Nå synes også kristiansunderne å ha forstått at mange problemer kan løses med fargerike malingsprodukter av god kvalitet. Velger man å kjøpe kvalitet kan malingen holde seg lenge.

Det er hyggelig at Kristiansund igjen blir den fargerike byen ved storhavet. Kristiansunderne er fargerike folk og det bør også husene gjenspeile.

Ikke svart, men hvitt

Jeg driver selv et firma på Nesodden som jobber hvitt og ikke svart. Stadig flere oppdager hvor viktig det er å bruke seriøse firma som driver skikkelig, som betaler sine skatter, som betaler sine folk det de har krav på og som sørger for at folk og firma er forsikret.

Det å engasjere folk som tar malingsjobber svart, er en betydelig risikosport. Mange såkalte «malere» har ingen kunnskap om hva de driver med. Veldig mange ukyndige folk starter å male en vegg før den er vasket. Det går som regel dårlig.

Men faller en slik «svartarbeider» ned fra en stige og skader seg stygt, har huseierne et stort problem. Det kan bli meget dyrt. Det kan det også bli dersom en kontroll avdekker at det jobbes svart. Da må gjerne huseierne ut med bot i tillegg at han må betale den momsen som selvsagt ikke er regnet inn i prisen.

Så mitt råd uansett hvor en bor er å velge fine farger på sine hus, garasjer og hytter, med god kvalitet på produktene og bedrifter som jobber «hvitt» og ikke «svart».

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse