Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 juni 2018 21:14
Del på Facebook
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er passasjer når elflyet Alpha Electro G2 tar av fra Oslo lufthavn mandag. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er passasjer når elflyet Alpha Electro G2 tar av fra Oslo lufthavn mandag. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er passasjer når Norges første elfly går på vingene mandag. Elfly-teknologien gleder Framtiden i våre hender.

Avinor, som eier elflyet, har et mål om at Norge skal bli et ledende elfly-land. Selskapet ønsker at all innenriks luftfart i Norge skal være elektrifisert innen 2040. Satsingen gleder Framtiden i våre hender.

– Unødvendig flyging bidrar til å ødelegge klodens klima med enorme utslipp av CO2, sier leder Anja Bakken Riise i Framtiden i våre hender.

Elflyet, et Alpha Electro G2 som er produsert i Slovenia, skal ta av fra Oslo lufthavn mandag ettermiddag, og det skal flys av Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen. Flyet, som har en ladetid på to timer, har ikke plass til flere passasjerer enn Solvik-Olsen. Den praktiske nytten er imidlertid ikke målet med flyturen, mener Riise.

– På samme måte som Think, Buddy og Tesla Roadster viste at det var mulig å kjøre biler på strøm, viser dette elflyet at det er mulig å fly elektrisk. Poenget med flyet er å vise at det går an, sier hun.

Mandagens historiske flytur er et viktig innblikk i miljøfremtiden, mener Framtiden i våre hender, som ønsker at elbilpolitikken overføres til elfly.

– Luftfarten må lære av norsk elbilpolitikk. Norge har blitt et ledende land for elbiler fordi regjeringen har brukt hele verktøykassa. Det samme må gjelde for elflyene, sier Riise.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse