Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 mai 2018 11:43
Del på Facebook
KVIKKAS: AMG GLC Coupé 63 S er en usedvanlig kraftig SUV, med en V8-motor på 510 hestekrefter. Den har egentlig bare en direkte konkurrent, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, som har en V6-motor med samme antall hestekrefter. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
KVIKKAS: AMG GLC Coupé 63 S er en usedvanlig kraftig SUV, med en V8-motor på 510 hestekrefter. Den har egentlig bare en direkte konkurrent, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, som har en V6-motor med samme antall hestekrefter. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

KSU.NO: Se "Hva skjer" for mer info om arrangement hos Slatlem i morgen hvor du faktisk kan prøve kjøre dette beistet.

NTB: GLC, Mercedes-Benz' mellomstore SUV, er i utgangspunktet en raffinert og fornuftig familiebil. I AMG GLC Coupé 63 S-versjon blir bilen en av de drøyeste SUV-ene på markedet.

Det finnes en del mellomstore familie-SUV-er med frisk motor, men der kjøretøy som Audi SQ5 og BMW X4 M40i lusker rundt med 360 hestekrefter, blåser Mercedes-AMG GLC Coupé 63 S av gårde med 510.

For dette er en vaskeekte AMG-bil, ikke en mellomting som GLC AMG 43. Det betyr håndlagd motor og komponenter som er dosert for ekstreme påkjenninger.

Det er noe totalt selvmotsigende ved bilen. En SUV er jo ellers laget for at føreren, og resten av familien, skal sitte høyt over bakken med en bakkeklaring som tåler rufsete hyttevei. Biltype som skal gi god framkommelighet, komfort og praktiske løsninger.

Race
Dekkene på GLC Coupé 63 S er Pirelli P-Zero satt på 21-tommers felger, og det skulle ikke forundre oss om bilen ville slite med å ta seg fram på vått gress. I stedet for et offroad-program har bilen et race-program. Aktiviserer man det, blir bilen som en fotballsupporter etter et knepent tap: hissig, oppfarende og i noen tilfeller vanskelig å kontrollere.

I og med at bilen helt tydelig er laget med Nürburgring i tankene, og ikke den siste kneika opp til tante Solveigs seter, er den ganske stram i fisken. Selv satt i komfortmodus er det ganske hardt, og det hjelper heller ikke at den er skodd med svært lavprofilerte dekk.

Tøys
GLC Coupé 63 S er rett og slett en ganske tøysete bil. At AMG-avdelingen lager ville versjoner av sedaner og coupeer, gir mening – men hvorfor en SUV? En biltype med fysikk som gjør kjøretøyene til mosjonister, tunge og høye, og ikke til eliteutøvere.

Etter mange mil i GLC Coupé 63 S er det ett svar på dette: Fordi det er gøy. Dette er en bråkebøtte, en ekstremt kvikk og heftig bil, som tøyser med vår oppfatning av hva en mellomstor SUV er.

Satt i et egnet modus dundrer bilen av gårde og tar svinger som knapt en senket sedan er i stand til. AMG-folkene har helt tydelig justert og raffinert det som er av viktige komponenter for sportslig kjøreglede.

Dinosaur
Det er neppe noe fornuftig svar på hvorfor denne bilen finnes. Den er her fordi AMG-avdelingen til Mercedes-Benz kan lage den, og fordi den skaper et image som drysser stjernestøv ned på de mindre heftige modellene og AMG-utstyrspakkene som man kan få til selv den minste dieselmotoren.

På langtur finnes det selvsagt mange bedre biler i sjangeren. GLC Coupé 63 S er ganske bråkete, og den er tørst. Men bilen har noe udefinerbart i bagasjen. Man vet at man sitter i en spesiell bil, med en håndlagd V8-motor med doble turboer, en dinosaur som neppe overlever neste tiår. Det er fullt mulig å finne mer elegante biler med en lignende motor, men det noe bøllete og litt tullete med akkurat denne bilen som man ikke finner i en dedikert sportsbil. Den er en vill idé som noen har valgt å sette ut i livet.

Og den gjør i hvert fall jobben som familiebil langt bedre enn en sportsbil.

Tekniske data:

  • Mercedes-AMG GLC Coupé 63 S 4Matic+
  • Pris: 1.462.000.-
  • Pris testbil: 1.765.100.-
  • Motor: V8 syl. Bensin. 2 turboer. 3982 ccm. 510 hk v. 5500–6250 o/min. 700 Nm v. 1750–4500 o/min
  • Aks: 3,8 sekunder
  • Toppfart: 280 km/t
  • Forbruk: 1.05 l/mil
  • Utslipp: 244 g/km CO2. 15,6 mg/km NOx
  • Bagasjerom: 550/1600 liter
  • LxBxH: 4745/1892/1602 mm
  • Egenvekt: 1945 kilo
  • Tilhengervekt: 2460 kilo

Pluss og minus:

+

Heftig motor
Vill idé
Kjøreegenskaper

En smule meningsløs
Middels komfort
Økonomi

 SPESIELL: AMG GLC Coupé 63 S har AMG-spesifikke detaljer på utsiden, synlig i blant annet grillen, med vertikale lameller. Importøren tror det er mulig å selge et tosifret antall av modellen i løpet av året. Foto: Morten Abrahamsen / NTBSPESIELL: AMG GLC Coupé 63 S har AMG-spesifikke detaljer på utsiden, synlig i blant annet grillen, med vertikale lameller. Importøren tror det er mulig å selge et tosifret antall av modellen i løpet av året. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

STØRST: GLC Coupé-modellen leveres også i en AMG 43-versjon. Det er en ikke ren AMG-modell, men en som er raffinert av dem. AMG 43 har 367 hestekrefter og koster rundt 500.000 mindre. FOTO: Morten Abrahamsen / NTBSTØRST: GLC Coupé-modellen leveres også i en AMG 43-versjon. Det er en ikke ren AMG-modell, men en som er raffinert av dem. AMG 43 har 367 hestekrefter og koster rundt 500.000 mindre. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

IKKE HELT NYTT: Bilen har ikke det nyeste Mercedes-Benz interiøret med to svære skjermer. I GLC er det klokker foran sjåføren og en liten skjerm i midten. Foto: Morten Abrahamsen / NTBIKKE HELT NYTT: Bilen har ikke det nyeste Mercedes-Benz interiøret med to svære skjermer. I GLC er det klokker foran sjåføren og en liten skjerm i midten. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

UVANLIG: En SUV med et eget race-oppsett er uvanlig. Bilen har for øvrig ikke noe offroadprogram. Foto: Morten Abrahamsen / NTBUVANLIG: En SUV med et eget race-oppsett er uvanlig. Bilen har for øvrig ikke noe offroadprogram. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

 

 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 22 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse