Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen
Artikkel
22 april 2018 16:08
Del på Facebook
Tollflagg med sildesalat på Tollbua, Kristiansund ca 1900. Damskip med tønner på dampskip enten tomme eller full av sild til eksport. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
Tollflagg med sildesalat på Tollbua, Kristiansund ca 1900. Damskip med tønner på dampskip enten tomme eller full av sild til eksport. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kristiansund var i sin tid en av Norges rikeste byer hvor noen av landets rikeste familier bodde. Selvsagt har det vært både oppturer og nedturer i byen opp gjennom årene. Mange bedrifter har gått konkurs eller blitt avviklet av ulike årsaker. Selvsagt forsvant enorme verdier da byen ble bombet sønder og sammen. Men det forsvant mye rikdom både før og etter krigen også av andre årsaker. Det spørsmål mange har stilt er:  Hvor tok all rikdommen veien?

Det er ikke tvil om at mange forretningsdrivende tok med seg pengene og forsvant. Mange arvinger førte også mye penger ut av byen. 

Skremt av sosialistene?
Kanskje en av årsaken var at Kristiansund etter hvert ble en «rød» by. Forskjellen mellom fattig og rik var stor, og da Arbeiderpartiet tok over førersetet i byen var det nok mange av de rike menneskene som ikke lenger følte seg hjemme. Mange har tjent sine rikdommer nettopp på grunn av at man hadde tilgang på billig arbeidskraft. Arbeidsfolk hadde få eller ingen rettigheter.  Det er mange skrekkhistorier som viser hvordan folk flest jobbet seg nærmest i hjel, uten å få så mye igjen, mens fortjenesten gikk i lomma til dem som eide virksomhetene.

pedersen per helge L 400Hvor tok fordums rikdom i Kristiansund veien, spør Per Helge Pedersen i dagens kronikk. Foto: PrivatEn annen årsak kan være at mange bedriftseiere ikke evnet å omstille seg i tide. De holdt fast på sin produksjonsform og på sin form å drive forretning på til tross for at tidene skiftet. Nye maskiner og andre nyvinninger kom som også gjorde produksjonen billigere og mer strømlinjeformet. Men mange av de gamle forretningsfolkene fortsatt i samme spor. Da forsvant selvsagt pengene fort. Vi vet at det også forsvant store formuer ved generasjonsskifter. Det noen møysommelig bygde opp over år, rev andre ned i løpet av et øyeblikk. Det var ikke alle som evnet å legge stein på stein.

Ingen enkle svar
Det finnes selvsagt ikke enkle svar. Håpet er at dette er spørsmål som vil bli besvart når den etterlengtede neste boken som beskriver Kristiansund historie kommer. Skjønt er det noen som har gode svar før den boken kommer, håper jeg at de kan svare på dette innlegget eller at de lager sin egen kronikk. Folk flest har som sagt mange spørsmål, men de mangler svar.

Disse svarene kan også bidra til å forklare hvorfor utviklingen i byen har blitt som den har blitt.

Ellers vet vi at det er få bedrifter som varer i 100 år. De fleste forsvinner lenge før det av ulike årsaker.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse