Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Artikkel
11 mars 2018 14:18
Del på Facebook
Per Helge Pedersen, fast spaltist i KSU.NO. Foto: Privat.
Per Helge Pedersen, fast spaltist i KSU.NO. Foto: Privat.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I de siste ukene har det vært utrolig mange medieoppslag om byggeskandalen på Stortinget. Man skulle tro at dette ville skjerpe politikerne når man skal gjøre vedtak om nye store utbyggingsprosjekter rundt om i landet. Men hva skjer?

Redd for Romsdalsaksen?
I følge TK stemte flertallet på årsmøtet i Møre og Romsdal Arbeiderparti ned forslaget om at også Romsdalsaksen skal utredes i forbindelse med utbyggingen av E39 i likhet med Møreaksen.  Men dette ble nedstemt. Det synes å være noen som er redd for å få frem alle tallene.

Mektig elite bestemmer
Vi har en liten, men mektig maktelite i Møre og Romsdal. Denne eliten synes å legge føringer for det meste koste hva det koste vil. Og denne eliten har bestemt at Møreaksen skal velges. Dette til tross for at denne aksen bryter med det som skulle være intensjonen med dette prosjektet – nemlig korteste, billigste og mest hensiktsmessige gjennomkjøringsvei fra Kristiansand til Trondheim.

En ting er utbyggingskostnadene, men Møreaksen vil også gi skyhøye driftskostnader. Det meste av disse kostnadene veltes over på bilistene.

Vi tror at denne makteliten lurer seg selv. Vi tror også at de som skal bruke Møreaksen velger andre veier – og det vil bety at de budsjetterte inntektene vil forsvinne som dugg for solen.  På ett eller annet tidspunkt vil selvsagt velgerne oppdage dette, men da er kanskje galskapen satt i gang.

Ved å utrede begge prosjektene ville man ha et langt bedre grunnlag for å gjøre et vedtak. Det vil forundre meg om man da velger det klart dyreste alternativet.

Merkelig av Arbeiderpartiet
Ellers er det forunderlig at fylkesårsmøtet i Arbeiderpartiet har tatt et slikt standpunkt. Det vil forsterke de problemer Arbeiderpartiet har i mange kommuner, ikke minst i Kristiansund. Jeg vet ikke hvordan nordmørsdelegatene stemte og hva de argumenterte med fra talerstolen.

Kanskje var dette ledd i en hestehandel. Problemet er at Nordmøre har kommet veldig dårlig ut i slike hestehandler i dette fylket opp gjennom årene, og det bør vel man snart ha lært.

Forrige kommunevalg var en katastrofe for Arbeiderpartiet i Nordmørsbyen. Da var det sykehus-saken som skapte problemer. Sykehussaken svir fortsatt.

Nå har lokalpartiet gått høyt på banen for å få flere fylkeskommunale arbeidsplasser til Kristiansund. Kanskje det var dette som gjorde at man satt så stille i salen da spørsmålet om Romsdalsaksen kom opp.

Spørsmålet om hvordan man løser utfordringene på E39 er en sak som i høyeste grad også berører nordmøringene. Vi har også vårt eget prosjekt på Nordmøre – Halsaprosjektet som selvsagt burde komme før prosjektene i Romsdal og på Sunnmøre. Ved å realisere Halsaprosjektet først ville vi få kunnskaper som kunne være utslagsgivende for hele det store E39-programmet. Var det noen som tok dette opp på årsmøtet mon tro?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse