Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
05 mars 2018 13:55
Del på Facebook
Nordmøre kan se frem til nye og moderne miljøferjer fra fra 2020. Tre av ferjene får  utsiktsalong over bildekket. (Illustrasjon: BowVision)
Nordmøre kan se frem til nye og moderne miljøferjer fra fra 2020. Tre av ferjene får  utsiktsalong over bildekket. (Illustrasjon: BowVision)
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Havyard Group skal levere design til sju batteridrevne ferjer til Fjord1, der fem av disse skal bygges ved selskapets eget verft. Havyard og Fjord1 fortsetter med dette samarbeidet om den grønne revolusjonen på de norske fjordene, slår Havyard fast i en pressemelding.

Ferjer med utsiktsalonger

Ferjene skal brukes av Fjord1 på samband de har vunnet i Møre og Romsdal og Hordaland med oppstart 1. fra januar 2020. Byggekontrakten gjelder fem 50 bilers ferjer som får 360 graders utsiktsalong over bildekket: To for Edøya Sandvika, en for Kvanne-Rykkjem og to for Langevåg-Buavåg og Fedje-Sævrøy i Hordaland. Designkontrakten på de to 80-bilersferjene gjelder sambandet Seivika-Tømmervåg på Nordmøre. Disse får salong med utsikt på den ene siden av bildekket. Alle de nye Nordmørsferjene får selvbetjent salg av bl.a. kaffe og svele.

En ny generasjon miljøferjer

Ferjene skal innfri tøffe krav til lavt energiforbruk under harde værforhold og design avdelingen i Havyard har lagt stor vekt på dette under utviklingen av disse designene. – Vi har «satt ferjene i drift» ved bruk av avanserte simuleringsverktøy og slik kunnet optimalisere til det ytterste. Ulike operasjonsprofiler er testet og gjennomgått og vi har fått resultater som har gjort at Fjord1 har valgt oss som leverandør på design, sier Stig Magne Espeseth, leder for Havyard Design & Solution. Det er ikke bare kravene til energiforbruk som har vært tøffe. Også konkurransen om byggeoppdragene har vært hard. Flere verft både i Norge og utlandet har vært med og konkurrert om byggingen, og salgsdirektør i Havyard Lars Conradi Andersen er glad for å hale i land ordren. – Det har vært tøff konkurranse om disse oppdragene og vi får ingenting gratis. En kombinasjon av produkt, leveringstid og pris var utslagsgivende for oss, og vi gleder oss til å fortsette det gode samarbeidet med Fjord1, sier han i pressemeldingen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse