Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 desember 2017 19:45
Del på Facebook
Remi Eriksen, sjef i Det Norske Veritas (DNV GL), kan nå konstatere at selskapet igjen er et heleid norsk selskap. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Remi Eriksen, sjef i Det Norske Veritas (DNV GL), kan nå konstatere at selskapet igjen er et heleid norsk selskap. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Klassifiseringsselskapet Det Norske Veritas (DNV) blir igjen et heleid norsk selskap etter at selskapets tyske storeier Mayfair trekker seg ut.

For fire år siden fusjonerte det tradisjonsrike norske selskapet med tyske GL Group og dannet DNV GL. Nå selger tyskerne seg ut av selskapet. Kjøper av aksjene er stiftelsen Det Norske Veritas, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi har hatt en aksjonæravtale som regulerte dersom et salg skulle skje. Det er riktig å si at det er DNV-stiftelsen som har tatt initiativet til å kjøpe ut Mayfair. Vi har vært den proaktive parten, men vi har forventet at det kom for salg før eller siden, og da hadde vi regulert i avtaleverket hvordan dette skulle skje, sier styreleder Leif-Arne Langøy i DNV GL og i Stiftelsen Det Norske Veritas.

DNV har en historie helt tilbake til 1864 og gjorde først suksess som en nøytral tredjepart innen sertifisering og verifisering av skip. DNV jobber også innen energisektoren, offshore og satser også på kvalitetssikring og risikohåndtering innen nye områder som matvaresektoren, helse, luftfart og verifisering av digitale data.

Nyheten ble sluppet i et allmøte med de ansatte torsdag, noe som ifølge E24 førte til jubel fra de ansatte.

DNV har rundt 13.000 ansatte over hele verden og hadde i sommer et halvårsunderskudd på 26 millioner kroner.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse