Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
16 november 2017 12:53
Del på Facebook
Hurtigruten på Kristiansund Havn. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Hurtigruten på Kristiansund Havn. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruten ønsker fortsatt å drive hele den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes og byr på statens anbud. Nyheten ble sluppet på en pressekonferanse torsdag formiddag.

Hurtigruten ønsker å bruke 11 skip for å betjene ruten, som ble lagt ut på anbud av Samferdselsdepartementet i september.

– I 125 år har vi vært livsnerven langs norskekysten, og fraktet lokalreisende, gods og turister. Dette er en del av Hurtigrutens DNA. Ingen kan norskekysten som oss. Vi gleder oss til konkurransen, og er med for å vinne, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

Anbudet gjelder for perioden fra 2020/2021 og minst ti år fram i tid.

– Ingen selvfølge
Tidligere i høst skrev Klassekampen at Hurtigruten vurderte å droppe statens anbud, og i stedet fortsette som en uavhengig reiselivsaktør langs kysten. Med avtalen følger nemlig forpliktelser til transport av lokale passasjerer og gods, samt krav om at skipene skal innom samtlige 34 anløpssteder både på nordlig og sørlig rute.
– Det var ingen selvfølge at vi skulle søke. Det nye anbudet med nye krav kommer på toppen av det som allerede trolig er verdens mest komplekse skipsoperasjon. Hvert eneste år gjør vi 24.500 anløp i alle slags havner i allslags vær langs en av verdens mest værharde kystlinjer, sier Skjeldam.

Byr på alle pakkene
Fristen for å levere inn anbud går ut 3. januar. Det er ennå ukjent om noen andre har lagt inn bud.
– Vi kunne ventet til anbudsfristen gikk ut før vi sa noe. Men som et ansvarlig selskap, med flere tusen ansatte og mange lokale samarbeidspartnere, ønsker vi å være åpne og transparente om sentrale beslutninger, sier Skjeldam.

Anbudet er delt inn i tre pakker. Hver av rutene er helårlige og gjennomgående seilinger tur-retur Bergen-Kirkenes, der alle havner på ruten skal betjenes daglig.

– Når vi nå skal legge inn anbud, gjør vi det ordentlig: Vi kommer til å by på alle tre pakkene med 11 skip, som i dag. Vi er klare for å ta kystruten inn i fremtida, sier Skjeldam.

Fakta om kystruten Bergen–Kirkenes

  • Kystruten mellom Bergen og Kirkenes er populært kjent som hurtigruten, og dette er også navnet på selskapet som i dag betjener ruten.
  • Helt siden 1893 har staten subsidiert skipstrafikken på ruten for å sikre transporttilbudet og kystforbindelsen til lokalbefolkningen.
  • Avtalen med staten slår fast at skipene skal innom 34 havner mellom Bergen og Kirkenes daglig.
  • Staten krever at skipene minimum har kapasitet til 320 passasjerplasser, 120 køyplasser i lugar og minimum 150 europaller for frakt av gods nord for Tromsø.
  • I forslaget til statsbudsjett for 2018 har regjeringen foreslått å bevilge 700,8 millioner kroner til kjøp av transporttjenester på kystruten Bergen-Kirkenes i 2018.
  • Selv om ruten hovedsakelig ble startet for nyttetransport, har den gjennom årenes løp blitt svært populær blant både norske og utenlandske turister.
  • Konsulentselskapet Menon regnet i mars 2017 ut at Hurtigruten bidrar med 2,52 milliarder kroner i økt verdiskapning blant de 34 anløpsstedene langs kysten.
  • Dagens avtale mellom Hurtigruten AS og staten går ut i 2020/21. Departementet lyste 19. september ut anbudskonkurranse om ny avtale som gjelder i ti år.

(Kilder: NTB, Regjeringen, Wikipedia, Hurtigruten AS)

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse