Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen
Artikkel
13 oktober 2017 21:49
Del på Facebook
Arkitekt Ole Wiig i NarudStokkeWiig laget mange flotte illustrasjonen av klippfiskhotell på Devoldholmen – dette sett fra Innlandet.
Arkitekt Ole Wiig i NarudStokkeWiig laget mange flotte illustrasjonen av klippfiskhotell på Devoldholmen – dette sett fra Innlandet.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Per Helge Pedersen, fast spaltistPer Helge Pedersen, fast spaltistKristiansund trenger et fyrtårn skrev jeg i Tidens Krav i november 2006. Et slikt fyrtårn trenger vi fortsatt. Tenk om dette Klippfiskbygget kunne blitt realisert. Da har vi hatt et fantastisk hotell med kulturhus, museer og Campus på byens aller beste tomt. Bygget var utformet som stående klippfisk.

Arkitektene i Norge er spesielt opptatt av Kristiansund på grunn av at dette er en av de mest gjennomførte gjenreisningsbyene. Men skal Kristiansund kunne utvikle seg, må også ny arkitektur inn i byen.

Den gang var jeg sjefredaktør i Byggeindustrien. Dette med den videre utvikling av Kristiansund var noe jeg ofte diskuterte med mine arkitektvenner. Jeg drøftet dette også med en av Norges mest kjente arkitekter – Ole Wiig i Arkitektfirmaet NarudStokkeWiig. Han tente på ideen og sammen med gode kolleger kom han med et flott og spenstig forslag.

Men i likhet med mange andre dristige prosjekter som har vært lansert i Kristiansund, falt forslaget bokstavelig i fisk.

Tidens Krav laget flere oppslag om prosjektet. De siterte også nettsiden potentialarchitecture.com  som har laget en oversikt over prosjekter som ikke er blitt realisert.

NarudStokkeWiig brukte 170 timer på dette prosjektet. Skissen til hotell og kulturhus på Devoldholmen var et resultat etter at flere hadde foreslått å utnytte Devoldholmen til noe nytt når Averøy-ferga ble historie.

Jeg mente at dette ville bli et monumentalt bygg som vil sette Kristiansund på verdenskartet. I tillegg ville det løse en rekke av de store oppgavene byen har arbeidet med i en årrekke. Dette kunne bli et fantastisk kulturbygg, og det kunne bli et fantastisk hotell som kan ta i mot de største konferanser. Det kunne også brukes som en del av terminalsystemet i byen. Jeg mente da som nå at dette ville være den beste plassen for Nordmøre Museum. Og et Campus ville passe utmerket inn.

Intensjonene var de beste, men et slikt bygg var politisk uaktuelt, og området skal fortsatt brukes til havneformål, skrev Tidens Krav i 2007.

Klippfiskhotellet skulle dekke omtrent 12 000 kvadratmeter.

Devoldholmen ligger der fortsatt attraktiv. Nå diskuteres det om Kristiansund Campus skal legges der eller til Kirketomta. Kulturhus, bibliotek og museum er bestemt lokalisert til området der den gamle skolen i Langveien ligger. Årene har gått, men lite har skjedd. Den politiske handlingskraften synes å være totalt fraværende.

Jeg fatter ikke at ikke Kristiansund bruker havneområdet sitt bedre. Hvorfor ikke lære av det mange andre havnebyer i  verden har gjort.

De gamle klippfiskeksportørene bidro til å sette Kristiansund på verdenskartet. Dette var modige folk som hadde evne til å handle. Denne evnen må kristiansunderne få tilbake.

Tegningene av Klippfiskhotellet har jeg fortsatt. Finnes det noen som ser mulighetene?

Nå lanseres en rekke ulike forslag til å gjøre byrommet i Kristiansund bedre. Dessverre er mange av disse forslagene håpløse og fragmenterte. Man synes å tenke veldig smått. I stedet for å forskjønne byen bidrar mange av forslagene mer til å ødelegge byen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse