Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Artikkel
27 september 2017 05:58
Del på Facebook
Per Helge Pedersen, fast spaltist i KSU.NO. Foto: Privat
Per Helge Pedersen, fast spaltist i KSU.NO. Foto: Privat
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når det kan gå laksefly fra Lakselv i Finnmark så kan det selvsagt også gå laksefly fra Kvernberget. Noen av oss har lansert denne ideen tidligere, og jeg er veldig glad for at Morten W. Berg, Bjørnar Myrseth og Walther Torjul nå vil blåse nytt liv i fiskeribasen. Det kan igjen medfører at laks i store mengder kan bli sendt fra Kristiansund til den store verden med fly.  

Kanskje er også tiden moden for at laks kan fraktes fra Kristiansund til Europa med hurtiggående båter slik at vi slipper den enorme trailertrafikken på smale norske veier.  

Nå håper vi at Sea-Way Logistics kan bidra til å gjenreise Kristiansund som fiskeriby. Midt-Norge er et veldig viktig fiskeridistrikt, og spesielt når det gjelder oppdrett står Nordmøre og Trøndelag sentralt. Dersom myndighetene spiller på lag kan vi se en ny storhetstid i Kristiansund og Nordmøre.  Dessverre har vi noen eksempel på at det ikke er samsvar mellom det politikere i Storting og regjering mener, og den politikk byråkratiet synes å håndtere.  

Jeg hevdet i sin tid at Kristiansund var i den unike situasjon at man både kunne satse på fisk og olje (sild i olje het en morsomt tegning Tidens Krav presenterte). Men dessverre var det i en tid kun olje som gjaldt, og det lider vi for i dag. Men vi har fortsatt tid til å gjenreise gammel storhet også som fiskeriby.  

Laksefly fra Kvernberget vil selvsagt bidra til å trygge flyplassen på Nordmøre. Laks og andre produkter fra havet kan også bli viktig for å opprettholde rutenettet. Ja, mulighetene er store for at det kan bli langt bedre i fremtiden.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse