Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
12 juli 2017 16:56
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et enormt isflak, større enn Akershus fylke, har løsnet fra kysten av Antarktis. Forskerne tror ikke at det skyldes menneskeskapte klimaendringer.
Kalvingen av en 5.800 kvadratkilometer stor bit av isbremmen Larsen C, fant sted en eller annen gang mellom mandag og onsdag.

– Vi har ventet i månedsvis på at dette skulle skje og er overrasket over hvor lang tid det tok før sprekken i isen fortsatte gjennom de siste kilometerne med is, sier Adrian Luckman ved Swansea University, en av forskerne som har fulgt utviklingen tett.

– Vi fortsetter å overvåke hvilke følger denne kalvingen kan få for isbremmen Larsen C, samt hva som kommer til å skje med dette enorme isflaket, sier han.

Ikke menneskeskapt
Breforskeren Martin O'Leary ved Swansea University sier at kalvingen var en naturlig hendelse som ikke skyldes menneskeskapte klimaendringer, og forskerne er også enige om at det på kort sikt heller ikke vil påvirke havnivået.
– Det gjør imidlertid isbremmen svært sårbar, sier O'Leary.

Anna Hogg ved Centre for Polar Observation and Modelling ved University of Leeds tror heller ikke kalvingen kan tilskrives klimaendringer.

– På det nåværende tidspunkt vil det være forhastet å si at dette ble forårsaket av global oppvarming, sier hun.

Mangler statistikk
Den danske is- og klimaforskeren Dorthe Dahl-Jensen ved Universitetet i København stiller seg også tvilende til om det var menneskeskapte klimaendringer som fikk isflaket til å løsne.
– Siden store stykker river seg løs så sjelden, så har vi ikke tilstrekkelig med statistikk til å kunne si om dette er eksepsjonelt eller ikke, sier hun.

Antarktis er blitt overvåket fra satellitter bare de siste 10–15 årene, og forskerne vet derfor ikke hvor ofte slike store isflak løsner, påpeker Dahl-Jensen.

Brytes opp
Forskere fra det britisk-baserte Antarktis-prosjektet MIDAS har overvåket sprekken gjennom Larsen C-bremmen i årevis, og var også på plass da isbremmen Larsen A kalvet i 1995 og da Larsen B fulgte etter i 2002.
Forskerne tror nå at det enorme isflaket, som trolig er det største som noensinne har løsnet, vil brekke opp i mindre biter. Noen av bitene dem blir trolig værende i området, mens andre kan komme til å bevege seg nordover og inn i varmere farvann.

Selv om isflaket ikke vil påvirke havnivået, kan det at bremmen har løsnet få breene lenger inne på det antarktiske fastlandet til å gli ut i havet. Dette kan få havnivået til å stige med om lag 10 cm, tror noen forskere.

(©NTB)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse