Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
03 mai 2017 14:07
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På torsdag blir Kranaskjærets videre skjebne avgjort i plan og bygningsrådet, når rammesøknaden skal opp til behandling. Vi håper nå at politikerne vil satse på Vågen og Kranaskjæret, slik at man kan arbeide videre med realiseringen av prosjektet Kranaskjæret, skriver Norconsult Solem Arkitektur i en pressemelding. 

Prosjektet Kranaskjæret vil være en viktig historieforteller, her vil man videreformidle en del av vår felles kystkulturhistorie. Kranaskjæret ble brukt som kjølhalingsanlegg og senere tid oppbevaring av kull. I dag finner vi igjen rester av kullbingen, og fundamentene til kjølhalingsanlegget. Kullbingen vil bli løftet fram i det nye kaidekket, og omrisset vil bli markert og skaper et godt rom for en utescene. På kaidekket vil også Nordmøre Museum få mulighet til å videreformidle Kranaskjæret og Vågens historie ved infopunkter. Det vil bli også satt opp en kopi av den gamle mastbukken, som ble brukt i det gamle kjølhalingsanlegget. Slik vil prosjektet Kranskjæret bli en levende historieforteller, og del av en historisk vandring i Vågen.

Servicebygget har fått et enkelt og moderne uttrykk, og er tilpasset omgivelsene formmessig og tar utgangspunkt i mastebukkens uttrykksform. Bruken av tre skaper en link til det gamle bygningsmiljøet i Vågen, samtidig som det gamle bygningsmiljøet får lov til å være noe eget. Her blir det også en kafe med uteservering i tillegg til serviceanlegg for båtgjester. 

Småbåtlaget vil være eiere av prosjektet, og drifte gjestehavna og servicebygget, og er svært positive til planene. Om både Kranskjæret og Kulturfabrikken blir realisert, vil disse to prosjektene gi mulighet for sambruk og sammen løfte området ved Vedkaia og Gassverktomta. Vågen er sammen med havnebassenget vårt et av våre viktigste byrom, og det er derfor et viktig grep å satse på Vågen og Kranaskjæret.

Kristiansund og Nordmøre Havn IKS ønsker å gi en gave til byen i anledning byjubileumet, og prosjektet Kranaksjæret vil være et viktig løft for byen. Kranaskjæret ligger i dag bortgjemt ved gjestebryggene i Vågen, og er dermed et av de første møtene av byen vår for båtturistene. Prosjektet Kranaskjæret har derfor en stor mulighet å forbedre forholdene for båtturister, og slik gi en god opplevelse av å være i havn i Kristiansund.

Bilde2

Bilde2

Bilde2

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse